Az élelmiszeripari nagyvállalatok számára a Fairtrade-áruk vásárlása jellemzően azt jelenti, hogy az alapanyagokat előállító gazdálkodók garantált minimum árat kapnak termékeikért a felvásárlási folyamat során, valamint akár pénzügyi bónuszokra is szert tehetnek árujuk minősége és mennyisége alapján. Irányított, "fair trade"-megállapodásokat - magyarul a "méltányos kereskedelem" kifejezés terjedt el - a mezőgazdasági termelés széles palettáján alkalmaznak, legyen szó banánról, kávéról, vagy épp a csokoládé alapvető összetevőjét jelentő kakaóról.
A Guardian arról számol be, hogy az alapítványi formában működő Fairtradenél csalódtak a Nestlé döntésében. Michael Gidney, a Fairtrade vezetője azt mondta, az elefántcsontparti kakaófarmereket "lesújtotta" a hír, amely különösen rossz időpontban, a koronavírus miatti egészségügyi krízisben érte el őket. Gidney szerint a Nestlével való évtizedes együttműködés sokkal többről szólt, mint a kakaó felvásárlásáról.
A svájci óriáscég több módon is támogatta a falusi közösségeket, például az elektromos áramhoz való hozzáféréssel, vagy vízellátó rendszerek fejlesztésével.
Elefántcsontpart - Ghána mellett - a világpiac legjelentősebb beszállítója kakakóbabból.
A Nestlé a döntés kapcsán azt nyilatkozta, a KitKat-brand termékeihez szükséges kakaót egy másik, hasonlóan a termelőket támogató konstrukcióban, a Rainforest Alliance égisze alatt szerzik be. A cég már egy ideje együtt dolgozik ilyen tanusítvánnyal bíró termelőkkel is, más márkáik alapanyagait tekintve. A KitKat-tel való új partnerség októberben kezdődik.
Simon Billington, a Nestlé egyik vezető munkatársa, azt mondta, tisztában vannak azzal, hogy döntésük "nehézséget okoz néhány gazdálkodónak", de azt ígérte, mindent megtesznek, hogy annak hatását enyhítsék.
Jelezte,
a vállalat akár pénzügyi támogatást is nyújt azoknak a termelőknek, akik úgy döntenek, megszerzik a Rainforest Alliance tanusítványát is.
Billington szerint a döntés mögött nem megtakarítási cél áll, mert a Nestlé a jövő évben is ugyanazt az összeget fogja kifizetni kakaóra, mint eddig.
Az a beszámolókból nem derül ki, pontosan miért döntött a Nestlé a Fairtraddel való szakítás mellett. Simon Billington azt hangsúlyozta, tíz éves partnerségüket sikeresnek látják, ami viszont véget ért azzal, hogy globálisan is egységesítették a fenntarható forrásokból való beszerzésekre vonatkozó protokolljaikat és saját minősítési rendszerüket.
Ha ez így van, úgy nem a Nestlé az első, ami ezen okból vetett véget a partnerségnek. 2017-ben a Sainsbury's azért döntött a megállapodás felmondása mellett, mert a korábban Fairtrade-minősítéssel ellátott, saját márkás teáinak beszállítását onnantól saját minősítési rendszerével szerezte be, amely a vállalat szerint éppúgy biztosítja a teatermelőknek a tisztességes árakat terményükért.