A távol-keleti ország tavasszal olyan hihetetlen mennyiségű nyersolajat vásárolt fel az akkori, rendkívül nyomott árakon, hogy a szállításukra szolgáló rengeteg tankerhajó most komoly fennakadásokat okoz a tengeri közlekedésben kínai felségterületen. A ClipperData június 29-ei állapotokat rögzítő adatai szerint az Egyesült Államok után a világ második legnagyobb olajfogyasztójának számító
Kína északi partjainál 73 millió hordó fekete aranyat hordozó 59 olajtanker, vagyis egy gigantikus, víz felett lebegő flotta várakozik arra, hogy megszabaduljon rakományától
(ez átlagosan több mint egy hetet vesz igénybe). A szárazföldi tározók még messze vannak a telítettségtől, mindössze arról van szó, hogy egyszerűen képtelenek áttölteni ennél rövidebb idő alatt ezeket a hatalmas készleteket az olajtankerekről.
Hogy még kézzelfoghatóbbá tegyük, milyen hatalmas mennyiségről van szó, elegendő, ha azt említjük: ez a volumen háromnegyed évre fedezné bolygónk teljes olajfelhasználását.
Ezeknek, a márciusban és áprilisban – a világjárvány miatt kialakult valószínűtlenül alacsony áron - felvásárolt készleteknek jelentős része a napokban érkezett meg a kínai partokhoz. Azokban a hetekben a WTI típusú nyersolaj ára olyan mélyen a negatív tartományba süllyedt, amire korábban még sosem volt példa.
Ezt az úgynevezett úszó olajtározót ma már csaknem négyszer annyi hajó alkotja, mint ahány hajóból például május végén állt a flotta. Mennyiségben kifejezve:
a távol-keleti ország által az első negyedévben havonta átlagosan vásárolt volumen hétszereséről van szó.
A hatalmas úszó olajtározó jelképévé vált Kína arra irányuló törekvésének az elmúlt hónapokban, hogy az összeomlott olajpiacon a lehető legalacsonyabb áron minél nagyobb mennyiségben jusson hozzá ehhez a számára – ilyen mennyiségben is - nélkülözhetetlen energiahordozóhoz. Más oldalról persze ezek a nagy tételű vásárlások hozzájárultak ahhoz, hogy az olajpiac magához térhessen a hihetetlen depresszióból.
Hogy Kína mennyire nem csinált rossz üzletet, akkor látjuk igazán, ha megvizsgáljuk az olaj határidős árainak alakulását az elmúlt időszakban. Mindössze hét héttel azután, hogy a WTI jegyzése -40 dolláros hordónkénti árral elérte a mélypontját, visszaemelkedett 40 dollárra a pozitív tartományba.
Vagyis néhány hét leforgása alatt 80 dolláros árkülönbözetről van szó.
Amellett tehát, hogy a távol-keleti ország gondoskodott biztonsági tartalékairól, hatalmas nyereséget is elért a gyakorlatilag szó szerint fillérekért felvásárolt olajkészletekkel.
A világ második legnagyobb gazdaságának számító Kína erősen függ az import nyersolajtól, ami teljes mértékben indokolja ezt a hatalmas – ráadásul rendkívül olcsón történt - készletfelhalmozást.
Kína olajimportja az S&P Global Platts adatai szerint májusban 19 százalékkal emelkedett az előző év azonos időszakához képest, ami rekordmagasságot jelentett napi 11,3 millió hordóval.
Szakértők szerint a júniusi adatok még ezt a mennyiséget is meghaladhatták. A készleteknek jelentős része a ClipperData forrásai szerint Dél-Amerikából származik: a kínai lebegő olajtározón felhalmozott volumen első számú forrása Brazília (ahonnan nagyjából másfél hónap alatt ér Kínába egy tanker). Emellett nagy mennyiségek érkeztek Irakból, Szaúd-Arábiából és Nigériából.
Természetesen más országok is igyekeztek kihasználni a rendkívüli mélységekbe zuhant olajárakat az elmúlt időszakban, de valamennyiük erőfeszítései eltörpülnek amellett, amilyen készleteket Kína felhalmozott.
Két kézzel, hihetetlen mohósággal vásároltak a kínaiak, mindent megvettek, amit csak értek
– jellemzi a helyzetet Matt Smith, a ClipperData árupiaci szekciójának igazgatója.
Most azonban fennáll annak a veszélye, hogy Kína olaj iránti étvágya csökkenni fog. Az ország olajimportja ugyanis rekordmagasságokat ért el, az úszó olajtározókon a szokásosnál jóval nagyobb készletek halmozódtak fel, az olajárak pedig túljutottak az elmúlt időszak mélypontjain. A ClipperData szakértője ezért úgy véli, hogy csökkenhet a kínaiak által támasztott kereslet. Ez pedig azt is jelentheti, hogy míg az elmúlt hónapokban ez a tényező felfelé hajtotta az olajárakat, az elkövetkező hónapokban már ezzel ellentétes hatás érvényesülhet, vagyis a nyersolaj árjegyzése megindulhat lefelé.