Az amerikai Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) kedden közzétette, hogy hamarosan kiadja a Boeing 737 MAX alkalmassági irányelvét, amelyet a repülő 2019. márciusában szenvedett, második balesete nyomán újítanak meg.
A két légikatasztrófa összesen 346 ember halálát okozta.
A FAA közleménye szerint a tervezet megjelenése után 45 napot biztosítanak a nyilvánosság számára, hogy észrevételeket tehessenek a biztonság növelése érdekében tervezett változtatásokról és a személyzetet érintő új eljárásrendről.
A hatóság nem közölt határidőt, hogy mikortól engedi levegőbe a gépeket, arra hivatkozva, hogy az alapos eljárás időbe telik és számos teendő van még addig. A gépek csak akkor szállhatnak fel, ha az FAA szakértői meggyőződtek arról, hogy a repülőgép megfelel a biztonsági előírásoknak.
A probléma jellege miatt eddig is lehetett tudni, hogy a 2020-as év jórészt rámegy a katasztrófa okainak vizsgálatára és új biztonsági rendszer kialakítására, azonban egy, az ügyet ismerő tisztviselő úgy nyilatkozott a Reutersnek, hogy
az FAA valószínűleg októberben fejezheti be az eljárást,
bár a Boeingnél szeptemberre számítottak. Gordon Johndroe, a Boeing szóvivője annyit közölt, hogy együttműködnek az FAA-val és más nemzetközi hatóságokkal annak érdekében, hogy az elvárásoknak megfelelve biztonságosan visszatérhessenek a 737 MAX gépek a légtérbe.
A korábban legkeresettebb 737 MAX gépek földön tartása már több mint 18 milliárd dollárjába került az amerikai repülőgép-gyártónak.
Más sajtóértesülésekkel ellentétben a Wall Street Journal exkluzív tudósítása szerint azonban még az október végi - november eleji időpont is túlságosan optimista. A lap meg nem nevezett kormányzati és iparági tisztviselőkre hivatkozva
csak a következő év elejére teszi az első járatok indulását,
vagyis legalább két hónappal későbbre, mint a jelenlegi várakozások.
A késedelem okának azt jelöli meg a lap, hogy a végső engedélyezést megelőző nyilvános észrevételek bekérésének elbírálása még heteket, sőt hónapokat is igénybe vehet, be kell továbbá fejezni a karbantartási ellenőrzéseket és a pilóták - újraindításhoz szükséges - képzését is. Ezek miatt a végső jóváhagyás decemberig is elhúzódhat, vagyis a géptípussal az év végi forgalomban még nem tervezhetnek a légitársaságok.
Az ügyet tovább bonyolítja, hogy egy szakcikk szerint más légügyi szabályozók, így az európai, kanadai vagy kínai illetékes hatóságok is végezhetnek további felülvizsgálatokat. Noha ez nem köti az FAA-t az engedély kiadásánál - különösen a légiforgalmi ipar koronavírus-helyzet miatti lejtmenetére tekintettel -, de az amerikai hatóság akár be is várhatja, amíg ezek elkészülnek, ez pedig további halasztást eredményezhet.
Ráadásul, további 30-60 napba kerül, míg az engedélyt kapott MAX gépek bekerülnek a menetrendi járatok közé.
Ezért a lap 2021 februárra teszi a gépek legkorábbi indulását,
hozzátéve.