Az idei év első félévében 29 százalékkal a nőtt a kínai kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO) száma 2019 első félévéhez képest.
A kibocsátásokkal bevont tőke mennyisége pedig 72 százalékos bővülést mutatott
– idézi a CNBC az EY adatait. Ázsia általában is sokkal erősebben teljesített az IPO-k terén, mint az USA és Európa, de Kína és Hongkong piacai még az ázsiai térségben is messze kiemelkednek.
Jól mutatja az ázsiai előnyt, hogy míg az amerikai kontinensen az IPO-k száma 30 százalékkal csökkent, addig Európában 47 százalékos volt a zsugorodás. A bevont tőkemennyiség 30 és 48 százalékkal csökkent az utóbbi két térségben a megelőző év azonos időszakához képest.
Mindeközben az ázsiai csendes-óceáni térség egészében 2 százalékos volt a növekedés az első félévben, míg a bevont tőke mennyisége 56 százalékkal emelkedett.
Az EY szakértői szerint a háttérben az áll, hogy az ázsiai gazdaságok egyfelől sokkal ellenállóbbak voltak a járvány gazdasági hatásaival szemben, másfelől ezek az országok oldották föl az elsők között a korlátozásokat, vagyis a cégeknek is sokkal nagyobb mozgásterük volt.
Ehhez jön még, hogy az elmúlt időszakban több nagy kínai technológiai vállalat is másodlagos részvénykibocsátást hajtott végre Hongkongban, ami ugyancsak fölfelé húzta a régiós aktivitást. A múlt hónapban például a Netease nevű játékipari óriás lépett tőzsdére Hongkongban, 2,7 milliárd amerikai dollár értékű tőkebevonással.
Közben júniusban megkezdődött a kereskedés a JD.com e-kereskedelmi cég részvényeivel is a hongkongi börzén, amivel a kínai vállalat 3,87 milliárd amerikai dollárnak megfelelő összeget szerzett a befektetőktől.
A következő időszakban pedig az is izgalmas lesz, hogy az amerikai-kínai konfliktus miatt hány kínai vállalat dönt úgy, hogy inkább a kínai vagy a hongkongi tőzsdét preferálja a Wall Street helyett.
Ezzel párhuzamosan viszont az Egyesült Államokban megtörtént az év eddigi legerősebb amerikai IPO-ja is. A Lemonade mobilalapú biztosítási cég ugyanis több mint duplájára növelte az árfolyamát a legelső kereskedési napján.
A vállalat részvényeivel csütörtökön indult meg a kereskedés, és napon belül 144 százalékos emelkedéssel érte el a csúcsát, majd a nap végére 139 százalékos pluszban zárt.
Ez azt jelenti, hogy a 29 dolláros IPO ár után 69,41 dolláron zárt a papír.
Ezzel pedig a Lemonade az idei év eddigi legerősebb IPO-ját hozta össze, lenyomva az eddigi éllovas Inari Medicalt. Utóbbi május 22-én lépett tőzsdére, és 124 százalékot erősödött. A Lemonade azonban csak az amerikai cégek körében vezeti a mezőnyt a Wall Streeten. Június végén ugyanis a kínai Agora szoftvergyártó 145 százalékos emelkedéssel indította a kereskedést.