A 2020-as év komoly megrázkódtatást hozott a globális olajpiacon, ráadásul a legfrissebb elemzések szerint még jövőre sem fog egyensúlyba kerülni a piac. Az olajár jelentős kilengései pedig a legnagyobb olajvállalatok, például a Saudi Aramco, teljesítményét is alapjaiban érintették.
Mindazonáltal ha a globális olajkereslet idővel helyreáll, a hagyományos üzleti modell valószínűleg akkor sem lesz fenntartható a nagyvállalatok számára – írja az Oilprice.com elemzése.
Az olajkitermelés ugyanis önmagában már nem képes kellő nyereséget termelni ahhoz, hogy a cégek megfelelően működhessenek.
Ez pedig egyre inkább arra ösztönzi a társaságokat, hogy modellt és profilt váltsanak. Az elmúlt évtizedben pedig már el is indult egy csendes átrendeződés, aminek eredményeként az olajcégek egyre inkább olaj- és gázvállalatokként kezdték pozícionálni magukat – mondta Julian Lee olajstratéga. A szakember a Bloombergen írott elemzésében kiemelte, jelenleg újabb átalakulás előtt áll a szektor, ahogy a vállalatok már „energiacégekként" kezdenek működni.
A Shell például a legutóbbi gyorsjelentésében közölte, a kitermelésének majdnem fele a földgázból származott, szemben a 2005-ben mért 40 százalék alatti aránnyal. Lee pedig úgy látja, a következő időszakban ez az átalakulás egyre hangsúlyosabb lesz. A nagyvállatok tehát nem állnak majd le az olajkitermeléssel, azonban a kőolaj egyre kevésbé lesz fontos számukra, ahogy a világ lendületesen mozdul el a kevésbé karbonintenzív energiaforrások felé.
Következésképpen az olajpiaci óriások számára egyre jelentősebbek lesznek olyan területek, mint a földgáz vagy akár a hidrogén, miközben a kőolajból származó kereskedelmi nyereségeik egyre inkább csökkenhetnek.
Az átalakulás sikerét pedig legutóbb az európai olajvállalatok bizonyították, amelyek sokkal ellenállóbbak voltak az elmúlt hónapok sokkhatásaival szemben.
Lee azonban kiemelte, számos cég küszködhet azzal a jövőben, hogy megfelelő védőhálót építsen ki a dekarbonizációból adódó hatások ellen.
Ezzel együtt is az látszik azonban, hogy az európai vállalatok a második negyedévben sokkal jobban teljesítettek például az amerikai versenytársaiknál. Olyannyira, hogy a Royal Dutch Shell még profitot is tudott elérni az április-júniusi negyedévben, miközben az olaj- és földgázkitermelése 7 százalékos mínuszban volt ebben az évben, és csak a második negyedévben 11 százalékkal csökkent.
Összevetésképpen, az amerikai Chevron például az elmúlt harminc év legrosszabb negyedéves eredményről számolt be, és a menedzsment figyelmeztetett, a koronavírus-járvány hatásai a jövőben is lehúzhatják a cég eredményeit.
Mindez pedig arra utal, hogy a nagy olajcégeknek ügyesen kell manőverezniük, hogy túléljenek, ahogy a globális energiapiac változik.
A legfontosabb tehát az alkalmazkodás, ami azt is eredményezheti, hogy a jövőben az olajpiaci óriások akár a megújuló energiaforrások felé is egyre lendületesebben nyithatnak majd.