Ahogy az Origo nemrég megírta, a British Airways (BA) úgy döntött, a koronavírus-járvány miatti utasszám-csökkenés okán, végleg kivonja a jumbo jet-eknek is nevezett Boeing 747-es gépeit az aktív szolgálatból. A vállalatnak 31 található a flottájában a legendás, 50 éves géptípusból. Néhány napja az amerikai nagyvállalat azt is bejelentette, 2022-ben végleg leállítják a típus gyártását, új megrendelést pedig már nem is vesznek fel arra.
Az Air Salvage International az egyik olyan vállalat, amely a BA nyugdíjba küldött gépeit kezeli. A cég már három darabot átvett a 747-400-as gépekből, és további három fogadására készülnek. A vállalatnál úgy vélik, a többit a BA más üzemeltetőknek vagy parkoltatott gépek kezelőinek értékesít tovább.
A cégnél ugyanakkor azt is elmondták, naponta több érdeklődő emailt és telefonhívást kapnak azoktól, akik szeretnének egy darabka Boeing 747-est vásárolni maguknak. Az érdeklődők általában a típus rajongói, de nem egyszer a BA dolgozói telefonálnak: hazavinnének valamit az óriásgépekből, amik évtizedekig repültek a társaság színeiben - írja a BBC.
Kiderült az is, hogy az érdeklődők általában komoly szándékúak, például egy oldalsó, kivágott, falra akasztható panelért akár 200 fontot (közel 80 ezer forint) is ajánlanak.
A kezelővállalat egyébként jelenleg 11 darab 747-es gépet parkoltat a cotswoldi repülőtéren, ahol több mint 100 gép tárolására van hely. A 11 jumbot jet egy részét már megkezdték leszerelni - így ezek a gépek valószínűleg bontókban végzik -, de néhányat valószínűleg értékesítenek még más üzemeltetőknek, így könnyen lehet, a BA gépeit is, vagy azok egy részét.
A 747-es gépek legértékesebb alkatrészeinek egyébként a futóművek és a fékező berendezések számítanak. Ezeket rendszeresen vásárolják az üzemeltetők pótalkatrészként, bár így, hogy egyre több légicég vonultatja vissza ezt a típust, ezek piaca inkább kínálativá válik. A Qantas szintén ezekben a hetekben vonta ki saját 747-es gépeit, az utolsó azok közül már teljesítette is búcsúrepülését, és valószínűleg a Mojave-sivatag egyik géptemetőjébe viszik.
Értékes géprész még a motor, egyes gyártmányok akár használtan is megérnek 3 millió dollárt,
bár a BA gépeinek Rolls-Royce motorjáért várhatóan jóval kevesebbet lehet majd kérni.
A forgalomból végleg kivezetett gépek számára így vagy az a sors vár, hogy elbontják azokat - és a rajongók remélik, ők is hozzájuthatnak ilyenkor egy-egy relikviához -, vagy továbbértékesítik azokban még fantáziát látó üzemeltetőnek. Ritkább esetben a nyugdíjazott gépeket nagy stúdiók vásárolják meg filmekdíszletnek, de olyan is előfordult már, hogy egy bátor vállalkozó éttermet rendezett be egy 747-es fedélzetén.