A sugárhajtású repülőgépek üzemanyaga a legdrágább petrolkémiai termékek közé tartozik.
A petróleumból finomítás útján előálló kerozint azonban most egyre nagyobb mennyiségben dolgozzák fel a tengeri hajózás számára alacsony kéntartalmú üzemanyaggá.
Egy évvel ezelőtt ez még elképzelhetetlen volt, ám a járvány miatti leállások okán, a légi közlekedés szektora jelenleg jóval kevesebb mennyiséget igényel az üzemanyagból.
A Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség (IATA) nemrég közzétett jelentése szerint a repülőgépek üzemanyagára egy év alatt globális átlagát tekintve 48,5 százalékkal csökkent.
Van, ahol pedig ennél is nagyobb volt a csökkenés mértéke. Például Szingapúrban januárban még a 70 dollárt is meghaladta a hordónkénti üzemanyagár. Ám május elejére már 20 dollár közelébe zuhant, hogy végül 40 dollár körüli szintre álljon be.
A kereskedőházak és a finomítók jellemzően fűtőolajat és a különféle desztillátumokat vásárolnak azért, hogy a hajók üzemanyagához keverjék azokat.
Ha viszont most a hajókba töltött üzemanyagban a keveréssel megnő az olcsó kerozin aránya, az - mivel gyulladáspontja alacsonyabb - akár veszélyt is jelenthet a hajókra.
"Jól égő kőolajipari termékként a sugárhajtású gépek üzemanyaga felhasználható a tengeri hajózás üzemanyag-keverékeiben, és nem is lennénk meglepve, ha ez a gyakorlat elterjedne" - mondta még korábban Tim Wilson, a Lloyd's Register üzemanyag-, kenőanyag- és emisszióügyi specialistája. Ám gondok adódhatnak abból, hogy ezek alacsonyabb hőmérsékleten gyulladnak be, mint ami a hajózásánál szükséges.
Szingapúrban például már április-május hónapban alkalmazták ezt a gyakorlatot. A kerozin felhasználása a tengerhajózásban mindaddig vonzó lehet a cégek számára, amíg a repülés iparágában nem emelkedik újra a kereslet az üzemanyagokra. Erre azonban egy ideig még várni kell az előrejelzések szerint.