Ahogy az Origo akkor bemutatta, a világ vizein tavasszal megszaporodtak az úszó tengeri olajraktárak, azaz kőolajjal vagy olajipari termékekkel csordultig töltött tankerek. A vállalatok ugyanis - elképesztő pénzeket égetve el a célra - ezekben tárolták a határidős ügyletek szerint kitermelt és lekötött, de a járvány miatti leállásokkal hirtelen fölöslegessé vált olajat, miután a szárazföldi tározók egyszerűen megteltek:
A kereskedők és a kitermelők az év első öt hónapja alatt, mintegy 1,3 milliárd hordónyi kőolajat tároltak szárazföldi tározókban és a vizeken összesen - tette közzé az adatot szeptember elején az Energy Intelligence. Ebben az időszakban az úgynevezett VLCC-tankerekért (az általánosan elterjedt rövidítés a legnagyobb tartályhajók kategóriájára) akár napi 250 ezer dolláros bérleti díjat is elkérhettek az üzemeltetők, az olajvállalatok és a kereskedők kifizették.
Most azonban a bérleti díjak 30 ezer dollárnál (kb. 9 millió forint) is alacsonyabbra zuhantak, ami az eddigi jól teljesítő szegmens szereplőit rendkívül érzékenyen érintette.
A helyzet azért nem kecsegtet könnyű megoldással - mutatja be az Oilprice elemzése -, mert bár a kőolaj iránti kereslet ha szerényen is, de növekedésnek indult, egyelőre még nincs szükség arra, hogy a tankerek normál, üzemszerű szállítmányozást folytassanak, azaz a cégeknek abból bevétele sem lesz.
A következő körülmények között kell az iparági szereplőknek lavírozniuk:
Adódik a kérdés:
mi lehet a hosszabb távra szóló megoldás a helyzetre?
Több elemző egyetért abban, hogy a mostani egyensúlytalanságok akkor fognak megszűnni, ha globális viszonylatban áll helyre a kereskedelmi légi közlekedés. Azaz ha a repülőgépek újra a korábbiakat közelítő mértékben igénylik majd az üzemanyagot, ami pedig a tározás mellett, beindíthatja a szállítmányozást is, fontos bevételi lábat jelentve a tankerek üzemeltetőinek. A légi közlekedés globális felfutásának viszont minden valószínűség szerint fontos előfeltétele a hatékony vakcina a vírus ellen, és annak széleskörű hozzáférhetősége. Ennek bejelentésére viszont még bizonyosan várni kell valamennyit.