Gyakorlatilag nincs olyan ember Magyarországon, aki ne hallott volna a Black Friday jelenségről, de míg tavaly az emberek 66 százalékát hidegen hagyták az akciók, és nem vásároltak ebben az időszakban, addig idén ez a szám 49 százalékra csökkenhet.
A megkérdezettek több mint fele tervezi, hogy online vagy offline bezsebel valamilyen akciós terméket magának, vagy szeretteinek ebben a szezonban.
Vélelmezhető, hogy a koronavírus veszélye miatt egyértelműen az online vásárlást tervezők száma nő majd a bolti látogatások kárára, de ez nem feltétlenül lesz így:
tavaly az emberek 6 százaléka döntött úgy, hogy csak offline módon, vagyis valamelyik áruházban él a Black Friday-kedvezményekkel, idén ez 8 százalékra nőhet
- ők maszkban, fizikai vásárlás formájában hajtanak rá a legnagyobb időszakos akciókra.
A Black Friday népszerűsége az online térben is töretlen: a koronavírus-járvány árnyékában a kutatásban részt vevők közül minden ötödik fog online vásárolni, míg minden negyedik ember online és offline térben is akcióvadászatra indul 2020-ban.
Az online és offline kedvezményekre hajtók attitűdbeli különbségét mutatja, hogy míg az előbbit tervezők 62 százalékát kifejezetten zavarja a tömeg, addig a bolti vásárlást fontolgatóknak csak a fele mondta ugyanezt - derül ki az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet System és a Reacty Digital friss felméréséből.
Az ajándékvásárlás hevében úgy tűnik, nyitva maradhatnak a pénztárcák az idei Black Friday-időszakban: a két évvel korábbi adatokhoz képest mindössze 2000 forinttal költenénk kevesebbet a gazdasági kihívásokkal és a koronavírussal összefüggő, nem várt kiadásokkal járó időszak ellenére.
Az akciókat keresők átlagosan, fejenként 40.000 forintot terveznek költeni kedvezményes árú termékekre.
A divatcikkek népszerűsége változatlan (36 százalék), de a játék (27 százalék), a szórakoztató elektronika (26 százalék), a mobiltelefon (25 százalék), a lakberendezés (24 százalék), a háztartási gép (23 százalék) és a szállásfoglalás (22 százalék) kategóriák is nagy arányban kerülnek majd bele a virtuális vagy a valódi kosarakba. Nem meglepő módon az egészséggel és wellnesszel kapcsolatos cikkek vásárlása nőhet a legnagyobb mértékben:
2018-hoz képest 9 százalékkal többen, a válaszadók 23 százaléka tervezi idén, hogy egészséggel kapcsolatos ajándékot helyez a fa alá.
Ez a koronavírus járvánnyal, és egészségtudatosabb döntésekkel mutathat összefüggést.
Már évek óta tendencia, hogy mind az online, mind az offline térben a Black Friday-akciók nem csupán egy napra, november utolsó péntekjére korlátozódnak, hanem heteken át, akár karácsonyig is kitartanak. A vásárlók fele (49 százalék) egyébként ennek kifejezetten örül, így megkímélhetik magukat az 'Egy-nap-alatt-mindent' stressztől. A folyamatos árvadászatra azért is szükség lesz, mivel csak minden harmadik vásárló van tisztában azzal, hogy egyes üzletek mikor hirdetik meg a Black Friday-akciójukat.
A legnagyobb kedvezmények levadászásához az ár-összehasonlító oldalak nyújtanak régóta segítséget a vásárlóknak, ezek népszerűsége töretlen: a felméréséből kiderült, hogy
az online vásárlást tervezők háromnegyede a fizetés gomb megnyomása előtt összehasonlítja az árakat, és több weboldalt is megnéz, hogy a legjobb kedvezményeket csípje el.
Van, aki már az akció mögötti százalék mértékétől lázba jön, másoknak az ismert, favorizált brandnév adja a garanciát arra, hogy valóban kézhez kapja a vágyott csomagot. Jól kirajzolódó trend, hogy 2020-ra a megkérdezettek számára a legfontosabb, hogy megbízható, ismert helyről vásároljanak az akciós időszakokban. Az akció mértékét csak minden ötödik válaszadó emelte ki fő prioritásként.
A megnövekedett online forgalom miatt várhatóan nem minden vásárlás végződik boldog mosollyal, előfordulhatnak késések, készlethiányok. A korlátozott termékmennyiségről a tavalyi online vásárlók harmada számolt be.
A vevők szempontjából az viszont bizakodásra adhat okot, hogy 2018-ról 2019-re a növekvő online forgalom és leterheltség ellenére nem változott a késve érkezett csomagok száma, ez a vásárlások ötödét érintette a válaszadók tapasztalatai szerint.
2019-ben minden hetedik ember (14 százalék) csalódott valamilyen Black Friday-vásárlás során. A késések és a készlethiányok mellett a válaszadók a csalódás legfőbb okaként az egyedi akciók hiányát jelölték meg - előfordult, hogy bár első ránézésre nagy üzletnek tűnt az adott akció, később kiderült, hogy a kiszemelt termék máshol is megvásárolható hasonló, vagy alacsonyabb áron.
A kereskedők a kedvezmény mértékén is elcsúszhatnak:
a Reacty Digital tavalyi, hasonló témában végzett kutatásában a megkérdezettek háromnegyede mondta, hogy az 50 százalék feletti akciók hiteltelenek, idén viszont a válaszadók fele nem tartja elég nagynak a várható akciókat.
Vagyis a féláron kínált termék már gyanús, ám a kis kedvezmény nem elég vonzó - ezt érdemes a kereskedőknek is idén szem előtt tartaniuk.