Az óceánjárókra épített turizmus és utazási szolgáltatások a légi közlekedés mellett az első, gazdasági jellegű áldozatai voltak a koronavírus-járványnak. A luxushajók működését - hacsak a vállalatok addig le nem fújták a tervezett kihajózásokat - a hatóságok az elsők között állították le azután, hogy a világ döbbenten követte nyomon a tudósításokból a Japán partjainál veszteglő Diamond Princess kálváriáját, amely az egyik első gócpont volt.
Azt egyelőre nem tudni, hogy a törökországi Aliagában szétszedés alatt álló öt óceánjáró közül van-e olyan, amelyet a tengeri luxusutazások iparának összeomlása küldött a bontóba. Az viszont biztosra vehető, hogy a járvány alapvető változást hoz a hajóbontók munkájában - ez utóbbit Kamil Onal, a hajóroncsok újrahasznosításával foglalkozó iparági szövetség elnöke erősítette meg a hírügynökségnek.
Egyértelműen növekedést látunk a szektorban. Ahogy ugyanis a hajókat nem tudják mire használni, bontásra küldik azokat"
- mondja a szakember, aki azt is közölte, a járvány előtt a törökországi hajóroncs-iparban jellemzően teherszállító illetve konténerszállító hajókat bontottak el. Most viszont óceánjárókon dolgoznak a munkavállalók, és már most tudják, hogy hamarosan újabb tengeri utasszállítók érkeznek utolsó útjuk végén Aliaga partjaihoz.
Nézze meg galériánkban a látványos, szeptember utolsó napján készült képeket az Izmirhez közeli bontótelephelyen folyó munkáról!
Kamil Onal közlése szerint egyetlen nagy utasszállító hajó elbontása mintegy hat hónapig tart nagyjából 2.500 embernek, akik csoportokba szervezve végzik a munkájukat a roncson. A járművek Nagy-Britanniából, Olaszországból és az USA-ból érkeztek Törökországba.
A bontóban idén januárban 700 ezer tonna fém keletkezett a hajók szétszedése után, a cél az, hogy év végére 1,1 millió tonnára emeljék ezt a mennyiséget.
Még a hajók nem fémből készült alkatrészeit is hasznosítják: különösen szállodaüzemeltetők látogatják gyakran a telephelyet, és még használható elemeket vásárolnak hoteleikbe.
"Lehetőséget próbálunk találni a mostani krízisben" - mondja növekvő munkamennyiségük kapcsán a szakember.