Csaknem két év után felszállt az első Boeing 737 Max
![Boeing 737 MAX](https://cdn.origo.hu/2023/12/ALrdweYi91RMkbG9l6hYxqlqeEKS1_ZTgTQ6miWnKf8/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50L2M3ZTMwNmM4N2Y5ZDRhNWVhMjNlM2ViMjJlMTA0YjIz.webp)
A légijáratokat követő Flightradar24 portál szerint a GOL Airlines brazil társaság Boeing 737 MAX 8-asa Sao Paulóból repült Porto Alegrébe.
Azok az utasok, akik nem akarnak Boeing 737 MAX-on repülni, visszaválthatják jegyeiket
- tudatta a légitársaság szóvivője az AP hírügynökséggel.
A Brazília legnagyobb légitársaságának számító GOL - amelynek járatain évente mintegy 36 millióan repülnek - hét darab Boeing 737 MAX-szal rendelkezik a Cirium londoni székhelyű cég adatai szerint. A GOL az egyetlen brazil légicég, amelynek ilyen típusú gépei vannak.
A Boeing 737 MAX első légikatasztrófája 2018 októberében volt, akkor a Lion Air JT610-es járata zuhant le, fél évvel később az Ethiopian Airlines ET302-es járatát teljesítő gép szenvedett balesetet. Mindkét eset nem sokkal a felszállás után történt, a vizsgálatok kiderítették, hogy a MAX új fejlesztésű átesésvédelmi rendszere műszaki hiba és tervezési hiányosságok miatt úgy érzékelte, a repülőgép átesett, ezért lefelé nyomta a gép orrát. Ebből a helyzetből a pilóták már nem tudták kihozni a gépet, és lezuhantak.
A Boeing több milliárd dollárt fordított a gép áttervezésére, a tilalom visszavonásával egyidejűleg a hatóság légi alkalmassági direktívát adott ki, ebben rögzítették, hogy milyen módosításokat kell végrehajtani. Emellett előírták a korábban nem kötelező, pilótáknak szóló átképzési program teljesítését is.
A brazil repülésszabályozás novemberben oldotta fel a 737 MAX-okra vonatkozó repülési tilalmat.
"A MAX egyike a leghatékonyabb repülőgépeknek a légi közlekedés történetében, és az egyetlen, amely teljes újraengedélyeztetési folyamaton ment keresztül" - írta közleményében Paulo Kakinoff, a GOL vezérigazgatója.