Az amerikai technológiai vállalatok idén elkezdtek tőzsdére lépni, ahogy a második félévben jelentős emelkedésbe kezdett a részvénypiac, ráadásul a techcégek iránt egyébként is igen komoly volt a befektetői lelkesedés – írja a CNBC.
Ennek eredményeként a legnagyobb amerikai technológiai kezdeti nyilvános részvénykibocsátások (IPO-k) top 10-es listájára három cég is bekerült 2020-ban. Ebből kettő egyébként egymás után.
A DoorDash nevű étel házhozszállítási platform és az Airbnb ugyanis december 9-én, illetve 10-én lépett tőzsdére. Korábban pedig egy felhőalapú adatkezelésben utazó szoftvercég, a Snowflake ment tőzsdére szeptemberben, bekerülve a legnagyobb értékű IPO-k élvonalába.
A Snowflake 3,9 milliárd, az Airbnb pedig 3,7 milliárd dollárnyi tőkét szerzett a részvénykibocsátással, aminek következtében a két vállalat piaci értéke 55 és 100 milliárd dollár között mozgott.
Ezzel pedig mindkét társaság bekerült a 30 legértékesebb amerikai technológiai vállalat közé. Így a Snowflake az 5., az Airbnb pedig a 6. lett az amerikai technológiai IPO-k mindenkori ranglistáján.
A DoorDash a 7. helyre került be a 3,4 milliárd dolláros üzletével. Jövőre pedig olyan szoftvercégek terveznek még tőzsdére lépni, mint a UiPath vagy a Databricks, vagyis 2021-ben is igen izgalmas év jöhet a Wall Streeten. Emellett idén még egy nagy üzlet várható, ugyanis a tervek szerint a Wish papírjaival még decemberben megkezdődik a kereskedés.
A top 10-es listát egyébként magasan a Facebook vezeti. A közösségi média óriás még 2012 májusában ment tőzsdére, és a 16 milliárd dolláros tőkeemelése majdnem kétszer akkora volt, mint a techcégek toplistájának második helyezettje, az Uber az üzlete.
Utóbbi 2019 májusában hajtott végre IPO-t, 8,1 milliárd dolláros tőkeemeléssel.
A bronzérmes a 2001 márciusában tőzsdére lépő Agere Systems lett (4,1 milliárd dollár), míg a negyedik helyet a 2017 márciusában IPO-t végrehajtó Snap szerezte meg (3,9 milliárd dollár). Az idei üzletek mellett olyan vállalatok férnek még be a történelmi top10-be, mint a nyolcadik Lyft (2019. május, 2,6 milliárd dollár), a kilencedik Altice USA (2017. június, 2,2 milliárd dollár), végül pedig a Twitter (2013. november, 2,1 milliárd dollár).
Mindazonáltal az év egészét tekintve több elemzőben is felmerült a kérdés, hogy a részvénypiaci forgatag és felfutás mennyire indokolt. Számos technológiai vállalat ugyanis szinte már irreálisan magasan árazott, miközben a CNBC-nek nyilatkozó egyik szakember kiemelte:
az 1999-2000-es internetbuborék óta nem látott ilyen piaci eufóriát a techcégek körül.
A jövő év tehát azért is izgalmas lesz, mert kiderülhet, mennyire volt indokolt az idei rajongás az amerikai techcégekkel kapcsolatban.