A Forbes beszámolója szerint, a napelemes technológia hatékonyságának számos tényező szab határt. Az időjárási viszonyok és a megfelelő energiatárolás a mai napig problémát jelent ebben. Az eddigi kísérletek alapján arra is lehet következtetni, hogy sose fogunk látni olyan járművet, ami kizárólag napelemes energiát használ. Vajon valóban így van?
Az elmúlt időszakban a hagyományos gépkocsik folyamatosan nőttek - nem csak tömegükben, hanem a motor teljesítményében is. Egy napelemmel működő autó esetében viszont kulcsfontosságú ennek a folyamatnak a visszafordítása, hiszen a technológia még nagyon kezdetleges.
Giangiacomo Minak, mérnökprofesszor szerint ahhoz, hogy a városi közlekedésben is használhatóak legyenek a napelemes autók, a jármű tömege mellett a teljesítményt is mérsékelni kell, mivel egyelőre behatárolt, hogy mekkora akkumulátort lehet feltölteni pusztán napenergiával.
Tehát az autónak is energiahatékonynak kell lennie. Szintén kihívást jelent, hogy az időjárási tényezők továbbra is komolyan befolyásolják a napelemes technológiát.
Egy beszámoló szerint az utóbbi időben jelentős előrelépés történt a napenergiával működő autók fejlesztése, azok technológiája terén. 2020 októberében a York-i Egyetem és a NOVA Egyetem 125 százalékkal növelte a napelemek fényelnyelő képességét. Noha a megoldás egyelőre még csak kísérleti fázisban van, de reményt ad arra, hogy egy napon a kocsikat teljes egészében a nap táplálja.
A Lightyear vállalat 2019 nyarán mutatta be a világ első nagy hatótávolságú szolár autójának a prototípusát.
A cég állítása szerint a járműnek a napelemei olyan erősek, hogy egy felnőtt ember is sétálhatna rajtuk anélkül, hogy a napelemek megsérülnének. Az autó 83 Wattórát használ kilométereként, és 10 másodperc alatt gyorsul 0-ról 100 kilométeres óránkénti sebességre. A napenergiás töltés mellett a gépkocsi töltőállomáson is tölthető, egy 230 voltos csatlakozó aljzat segítségével.
Németországban pedig egy startup vállalat, a Sono Motors, ezzel összefüggésben, megalkotta a Siont, a világ első napelemmel újratölthető elektromos prototípusát.
Az autó a saját maga által termelt elektromosságot képes megosztani, amikor szükséges, hasonlóan, mint egy mozgó energia tároló egység. Az időjárási viszonyoktól függően a jármű képes átlagosan 5800 kilométer hatótávolságra elegendő energiát termelni évente.
Az újfajta napelemes technológia költségmentesen és szén-dioxid-kibocsátás nélkül képes az autót tölteni vezetés közben és használaton kívül is, például amikor áll
– nyilatkozta Laurin Hahn, a Sono Motors társalapítója és vezérigazgatója.
A járművet az időjárási viszonyok se korlátozzák teljesen, mivel felhős időben is képes napenergiát gyűjteni. Természetesen kevesebbet, mint ideális körülmények között, de még így is elegendőt ahhoz, hogy működni tudjon az Európára elsődlegesen jellemző időjárási viszonyok mellett.
A Sono Motors becslése szerint a Sion egy év alatt naponta átlagosan körülbelül 16 kilométerre elegendő napenergiát képes összegyűjteni. Ez természetesen ideális körülmények között értendő: amikor a járművet jól éri a napsütés, szóval nem fa alatt vagy épület árnyékában áll, illetve folyamatosan tisztán tartják, és az akkumulátor nincsen teljesen feltöltve és készen áll a töltésre.
Valószínűleg egyelőre le kell mondani arról, hogy egy autót pusztán napenergiával lehessen meghajtani. Erre utal Jeremy J. Michalek professzor is, a Carnegie Mellon Egyetem elektromos járművekkel foglalkozó professzora is, aki szerint egy teljesen feltöltött jármű már nem tudja kihasználni a napenergia nyújtotta előnyöket. A professzor szerint ezért a napenergia szerepe ezek meghajtásában még csökkenhethet, és továbbra is fontos szerepe jut majd a jármű hálózati újratöltésének.
Ez ugyanakkor a Sono Motors lehetséges üzleti sikerét - úgy tűnik - nem befolyásolja.
A vállalkozás 2019 végén egy különösen sikeres európai finanszírozói kampányt folytatott le, 50 nap alatt 53 millió eurot gyűjtöttek a célul kitűzött 50 millió helyett. A Sionra eddig több mint 12 ezer előrendelést vettek fel.