Gerbeaud Emil 167 esztendővel ezelőtt, 1854-ben a svájci Genfben született, felmenői cukrászok voltak, majd maga is ezen a pályán indult el. Fiatalon bejárta Nyugat-Európát: németországi, franciaországi, angliai cukrászműhelyekben dolgozott, hogy minél több tapasztalatot és gyakorlatot szerezzen a szakmájában. 1879-ben, a francia Saint Etienne városában nyitotta meg első, saját üzletét.
Gerbeaud harmincévesen érkezett Budapestre a híres cukrászmester, Kugler Henrik invitálására. A mai József nádor téren működött Kugler első cukrászdája, ám nemsokára áttette üzletét a forgalmasabb mai Vörösmarty térre (akkor Gizella tér), ahol korábban egy fényűzően berendezett kávéház működött. Deák Ferenc és Liszt Ferenc is a törzsvendégek közé tartozott.
Amikor Kugler - nem lévén leszármazottai - utódot keresett, egykori genfi mestere ajánlotta neki Gerbeaud Emilt, akit - hallgatva a baráti tanácsra - meg is hívott Magyarországra.
Ez a találkozás egy életre szólt Gerbeaud számára, hiszen annyira megtetszett neki a millenniumi főváros, hogy úgy döntött: Budapesten telepedik le, és itt bontakoztatja ki mesterségbeli tudását.
A képre kattintva galéria nyílik meg - nézze meg a patinás cukrászdáról még a járvány előtt készült felvételeket!
Miután Gerbeaud átvette az üzletet, még egy ideig a patinás "Kugler" nevet használta. Az előállítához csak minőségi alapanyagok kerülhettek a mester keze alá, a tiszta ízeket kedvelte. A 25 fős kisüzemet középüzemmé fejlesztette, amely az első világháború idején már 350 alkalmazottal működött.
Üzemét előbb bonbongyártó műhellyel bővítette, később Fiumében is vásárolt egy gyárat. Ez azért különösen fontos, mert
ennek - az akkor még az Osztrák-Magyar Monarchiához tartozó - kikötővárosnak köszönhetően lettek Gerbeaud bonbonjai, teasüteményei világhírűek.
Észak- és Dél-Amerikába, Ázsiába is szállított - írja a cukrászkirályról a Fiumei úti sírkert közösségi médiában megjelent visszaemlékezésében.
A siker azonban nem jött könnyen, a családtagok alaposan megdolgoztak érte, sokszor reggel hattól este fél kilencig talpon voltak. Üzleteik enteriőrjére, személyzetére és közönségére is gondjuk volt. A cukrászda damasztabroszait és –szalvétáit is házon belül varrták, javították. Mindennek köszönhetően húsz év alatt sikerült annyi tőkét összegyűjteniük, hogy megvásárolhatták a Vörösmarty tér 7., majd a Dorottya utca 1. és 3. szám alatti házakat.
A mai Vörösmarty téri épület első emeletén volt a család lakása, a második emeleten a csomagolóműhelyt helyezték el. A harmadik emeleten tanulószobák voltak, valamint a cukrászmesterek lakása. A cukrászda – maihoz hasonló – belső berendezését 1910-ben alakították ki, ekkor készült el a kifestett mennyezet, a rokokó mintázatú stukkók, a csillárok és a falikarok.
Gerbeaud Emil számos újítást vezetett be a termelésben, amelyekkel hozzájárult a magyar cukrászipar fejlesztéséhez, versenyképessé tételéhez. Szigorúan odafigyelt a termékek minőségére, emellett neves iparművészek által tervezett csomagolóanyagokat, díszdobozokat használt.
Az itt készülő legendás konyakos meggyet és a macskanyelvet mindenki imádta Pesten, a Gerbeaud kávéház fogalommá vált, a franciás sikk, életérzés, elegancia szinonimájává.
Elegáns vendégek találkozóhelye volt, megfordultak itt uralkodócsaládok tagjai, arisztokraták, politikusok, jómódú üzletemberek, és a nagypolgársághoz tartozók is.
Például Auguszta Mária Lujza Habsburg császári és magyar királyi főhercegnő – hangversenyre menet és jövet – néha naponta többször is betért ide kávézni vagy uzsonnázni. Azért, hogy ne kelljen minden alkalommal az egész cukrászdának haptákba vágnia magát (ahogy a protokoll előírta), Gerbeaud épített egy kis szalont (ez lett később a Kis Gerbeaud), ahol a fenséges asszonynak aranyozott evőeszközzel és régi herendi készlettel terítettek.
Sikk volt tehát a Gerbeaud-ba járni, a Színházi Élet című újság még pletykarovatot is indított „Hírek a Zserbo-bo-bóból" címmel.
Persze az arisztokraták mellett a kor bohémjei közül is többen a törzsvendégek közé tartoztak. Egyikük, Heltai Jenő, a Hét 1896. június 1-jei számában például így írt a cukrászdáról: „Egész Európának legjobb édességei, czukorkái, fagylaltjai, parfait-i, pralinéjai, fondantjai, mexicainjei, brésiliennejei, tortái és apró süteményei nem Párisban készülnek, s nem Milánóban, nem Londonban, még csak nem is Berlinben, hanem igenis Budapesten, melynek a régi, híres szállóigévé vált Kugler nevét lángoló ambíczióval igyekszik a magáéval kiszorítani az új tulajdonos, Gerbeaud."
Szirmai Albert és Gábor Andor pedig dalt írt a cukrászdáról Zserbó-bo-bó címmel, amit annak idején Medgyaszay Vilma énekelt.
A Monarchia eme békebeli bája mellett nem csoda, ha Gerbeaud Emil igen kiegyensúlyozatt ember hírében állt, és élete során állítólag csak kétszer volt dühös. E kettő közül a második eset 1919 tavaszán történt, amikor hatalmasat fordult számára is a világ.
A Tanácsköztársaság népbiztosai ugyanis - konyakos meggyel, macskanyelvvel és minden mással együtt - államosították „a burzsoá Budapest rothadó pompájának, a gazdagok és metreszek romlott erkölcsének fényes kirakatát", a Gerbeaud-t.
Ekkor - ha csak néhány hónapra is - egészen más idők jöttek, és a Pesti Hírlap a következőképpen írt a cukrászdáról 1919. április 2-i számában: „Idejárt csukaszürke maskarájában Habsburgi Auguszta is, hogy illatos teával öblögesse a kellemetlen ízt, amit a családjáért halálra sebesült katonák kórágyától hozott magával."
A „forradalom tisztító forgószele" egyik napról a másikra kisöpörte a cukrászdából a puccos dámákat, a „vörös Zserbó" proletárvagyon lett, a munkások fegyelmezett uzsonnáztatását Kaderabek Tivadar termelőbiztos felügyelte, aki Gerbeaud-ot kidobta a gyárból, kizárta a házából. Adtak neki egy sarokszobát, ahová faragott faliórájával, rézmérlegével, francia íróasztalával behúzódhatott. Ekkor vonta fel másodszor a szemöldökét:
Csak azt szeretném megérni, amikor ennek vége lesz!"
- kiálltott fel állítólag.
Szeptemberre a lidércnyomásnak vége lett, ám az 1919-es év eseményei, a forradalom és a tanácsköztársasági kommün alatti erőszakos cselekmények jelentős károkat okoztak Gerbeaud Emil üzleteiben is.
Hamarosan súlyosan megbetegedett, és végül rövid szenvedés után, 1919. november 8-án meghalt.
Temetésére a Fiumei úti sírkertben került sor, amelyre hatalmas tömeg gyűlt össze.
Gerbeaud halála után felesége vitte tovább az üzletet 1940-ig, azután két vejük, a Radocza-fivérek. A második világháborút követően, 1948-ban a cukrászdát államosították, és ekkor átnevezték Vörösmartyra. A cukrászda régi bájából és eleganciájából a II. világháborút követő időszakban is rengeteget megőrzött, sőt ekkori üzemeltetőinek még öregbíteniük is sikerült a hírnevét. Szerencsére az itt dolgozó cukrászmesterek továbbvitték a szakmai tudást, így a népszerű cukrászda megőrizhette a hírnevét.
Ekkor is sikk volt idejárni, hiszen ilyen színvonalas, elegáns környezetben az országban nem sok helyen lehetett, például egy finom süteményt elfogyasztani. Nem törődve a névváltozással, sokan ezekben az évtizedekben is - akarva vagy akaratlanul - továbbra is azt mondták, hogy "bemegyek a Zserbóba egy kávéra."
A legendás cukrászda 1984-ben kaphatta vissza a Gerbeaud nevet, ekkor került fel ismét a Gerbeaud-ház homlokzatára a régi „cégér". A cukrászda a Gerbeaud-házzal együtt 1995 óta magántulajdonban van: a teljes ingatlant és a védjegyet a német Müller AG tulajdonában lévő Immo-Müller Kft. vette meg, és a felújított Gerbeaud jelenleg sörözővel, étteremmel és különtermekkel kibővítve működik.
A család nevét tehát a mai napig tovább őrzi a Vörösmarty téren található cukrászda, a műemlékké nyilvánított épület és a közkedvelt termékek.
A svájci cukrászmesterről elnevezett zserbószelet egyébként állítólag az "államosított Gerbeaud", a Vörösmarty Cukrászda találmánya.
Noha Gerbeaud nevéhez számos újítás és süteményrecept kötődik, annak idején természetesen nem tudhatta, hogy nevét nem a konyakos meggy, a macskanyelv vagy a mignon fogja halhatatlanná tenni, hanem egy csokis, sárgabaracklekváros, darált diós tortaszelet, amelyet valószínűleg az ötvenes években talált fel egy kreatív cukrász a Vörösmarty Cukrászdában – ez lett a zserbószelet.
Forrás: Magyar Nemzeti Digitális Archívum, Új-Kor, Magyar Nemzet, Fiumei úti sírkert, PestBuda, Magyar Konyha