A Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) már hónapok óta, havonta értesíti azokat, akik a nyilvántartás szerint tartoznak a járulékkal. Ha valakinek mégis tartozása halmozódott fel, több lehetősége van arra, hogy a következményeket elkerülje.
A tartozás a 10032000-06055826 számú, „NAV Egészségügyi szolgáltatási járulék beszedési számla" elnevezésű számlára utalással rendezhető, vagy az értesítő levélhez mellékelt csekken is befizethető.
Ha valaki méltányolható okok miatt nem tudja határidőre befizetni a járulékot, fizetési kedvezményt, azaz részletfizetést, fizetési halasztást, a kötelezettség mérséklését vagy elengedését is kérheti a NAV-tól. Sőt, automatikus és pótlékmentes részletfizetés is kérhető.
A kedvezményhez kérelmet kell benyújtani a NAV-hoz.
Arról, hogy ki és hogyan kaphat fizetési kedvezményt, a NAV honlapján, a baloldali menü „Információs füzetek" menüpontjának 30.2-es információs füzete tájékoztat
Ha valaki alacsony jövedelme miatt nem tudja befizetni az egészségügyi szolgáltatási járulékot, az egészségügyi szolgáltatásra szociális rászorultság alapján is jogosult lehet.
Ezt a rászorultságot a lakóhely szerinti járási, illetve fővárosi kerületi kormányhivatal állapítja meg. Ha tehát valaki szociális okok miatt nem tudja befizetni a járulékot, keresse fel lakóhelyén a Kormányablakot vagy a helyi kormányhivatal honlapját.
Ha valaki vitatja fizetési kötelezettségét, egyeztetési eljárást kezdeményezhet az egészségbiztosítási szervnél, vagyis a kormányhivatalnál akkor, ha az értesítésben megjelölt időszakban jogosult volt egészségügyi szolgáltatásra, vagy a NAV-nál akkor, ha az értesítésben megjelölt időszakban munkaviszony vagy egyéb jogviszony alapján tudomása szerint biztosított volt.