Az Iditarod óriási jelentőségűnek számít Alaszka életében, de világszerte odafigyelnek rá a különleges sportok és események rajongói. Idén 49. alkalommal rendezték meg az eseményt, a koronavírus-járvány ellenére is.
Az Iditarod-útvonal ma történelmi emlék. Egykor ezen az útvonalon közlekedett a posta, ezen szállították az ellátmányt a part menti Seward és Knik településeiről az Alaszka szívében fekvő városkákba. Küldeményeket és ellátmányt vittek, aranyat hoztak, mindezt kutyaszánnal.
Érdekesség, hogy a rendezvényt az 1925-ös úgynevezett szérumfutás emlékére is tartják 1967-től kezdődően.
1925-ben az aranylázhoz kötődően korábban megalapított Nome városkáját súlyos diftéria-, vagyis torokgyíkjárvány sújtotta. A torkot és a tüdőt megtámadó betegségben gyámos gyerek halt meg az inuit lakosság körében. A megoldást jelentő szérumot végül kalandos és izgalmas akcióban, embert próbáló nehézségek árán juttatták el a városba, amelynek sikerében fontos szerep jutott a szánhúzó kutyáknak.
Az idei megmérettetés útvonala rövidebb volt a szokottnál, az útvonal-módosításra főként a verseny előtti előrejelzések alapján, az akkor várt időjárási viszonyok miatt volt szükség. Az alábbi térképén mind a verseny hagyományos útvonala (Anchorage-ből Nome-ba), mind az idei útvonal látható ("Gold Trail Loop").
A rendezvény nemcsak társadalmi, kulturális, de gazdasági értelemben is nagy jelentőséggel bír. A versennyel érintett településeken lényegében egész évben készülnek a következő évi eseményre, hogy kiszolgálják a versenyzőket és a látogatókat. A rendezvény egyébként 500 ezer dollár összdíjazású, bár az idei járvány miatt a díjalapot a rendezők 20 százalékkal mérsékelték. A nevezés olcsóbb lett, a szokásos 4000 dollár helyett csak 2000 dollárt (600 ezer forint) kellett fizetni szánonként (csapatonként), bár a korábbi beszámolókból kiderül, hogy az indulók költsége akár az 50-100 ezer dollárt is elérheti.
A rendezvény költségét a szervezők eddig adományokból és a korábbi nevezési díjakból teremtették elő, a futam jövője ugyanakkor egyre kérdésesebbé válik.
Állatvédők már régóta tiltakoznak a megrendezése ellen, mondván, minden szigorú versenyszabályzati előírás ellenére sem garantálható, hogy a futamon az elvárható módon bánnak a szánhúzó kutyákkal. Ezzel egyidejűleg egyre több vállalat jelenti be kihátrálását a rendezvény mögül. Idén például az egyik legnagyobb szponzor, az Exxon közölte, hogy 2021 az utolsó év, amikor támogatja a futam megtartását, jövőre már - "gazdasági megfontolásokból" - a rendezők nem számíthatnak a vállalat korábbi bőkezűségére.
Kattintson a képre, és nézze meg galériánkat az idei futamról!