Az Amazon kiskereskedelmi óriás az online térből - úgy tűnik - egyre inkább az offline valóságba terjeszkedik. Jeff Bezos cége sorra nyitja üzleteit a világ lelkülönbözőbb városaiban. Ez önmagában még nem lenne nagy hír, azonban azzal, hogy az Amazon minden üzletébe valamilyen különleges okos-technológiát csempész, mégis eléri, hogy az emberek kígyózó sorokban tolongjanak a boltjai előtt.
Ezúttal egy új fizetési módot mutatott be az amerikai Whole Foods üzleteiben. Az Amazon One nevű biometrikus technológia lehetővé teszi a vásárlók számára, hogy úgy fizessenek, hogy a tenyerüket csupán egy monitor fölé helyezik. Az innováció már elérhető az élelmiszerlánc Madison Broadway üzletében, Seattle-ben, Washingtonban és további hét másik helyszínen is tervezik a bevezetését a jövő hónaptól.
Csupán egy bankkártyás regisztrációra van szükség az első belépéskor, utána a vásárlók már egyszerűen, csupán a tenyerük gyors szkennelésével is fizethetnek.
Az Amazon One rendszere egyedi tenyérnyomatot hoz létre minden ügyfél számára, amelyet társít annak hitelkártyájához.
Az innováció nem csak az Amazon saját üzletei számára készült, a vállalat nem titkolt reménye, hogy más kiskereskedőknek, beleértve a versenytársakat is, eladhatja azt.
Dilip Kumar, az Amazon ügyvezetője elmondta, a társaság célja, hogy egy komplett „just walk out" technológiát kínáljon és egy futurisztikus szolgáltatáscsomagot építsen ki a többi kiskereskedő számára, miközben esettanulmányként mutatja be azt a saját üzleteiben. Az ígéretük szerint a monitorok, érzékelők, kamerák és okos fizetőrendszerek segítségével felgyorsulna a be- és kiléptetés, csökkenne a munkaerőigény, megnövekedne a boltok kapacitása is, így pedig több vásárlóra és nagyobb profitra tehetnének szert a kereskedők.
Az időzítés mindenesetre jó, mert egy érintés nélküli fizetési mód vonzó lehetőség a Covid-19 járvány idején.
Ráadásul, míg más biometrikus technológiákra épülő fizetési rendszerek, mint például az arcfelismerés számos adatvédelmi aggályt vetnek fel, addig az innováció esetében ez nem jelentene problémát.
Felmerül a kérdés azonban, hogy azok üzletláncok, amelyek az Amazont versenytársnak tartják, akarnak-e üzletet kötni a technológiai óriással. Erre az ügyvezető úgy reagált, hogy az Amazon jelenleg több potenciális partnerrel is tárgyal és meglehet, hogy a tenyér alapú azonosítás a jövőben nem csak a boltokban jelenhet meg, hanem az irodai belépőkártyákat és a rendezvényjegyeket is helyettesítheti.