Ahogy az Origo is beszámolt róla, hiába szabadult ki már több hete az Ever Given teherhajó a Szuezi-csatornából, a hajót továbbra sem engedik el az egyiptomi hatóságok. Ennek több oka is van: egyfelől még tartanak a vizsgálatok az incidens körülményeiről, másfelől
Egyiptom egymilliárd dollárt követel az Ever Given miatt.
Azt lehet tudni, hogy jelenleg a hajón összesen 18 ezer teli konténer van, amely nehéz helyzetbe hozza az Ever Given üzemeltetőit (Evergreen Marine), ugyanis nemcsak az egyiptomi kormány, hanem azok a cégek is perrel fenyegetik a vállalatot, amelyeknek termékei a hajón rekedtek.
Emiatt már vizsgálják annak a lehetőségét, hogy miképp lehetne átpakolni több másik hajóra mind a 18 ezer konténert - írja a Business Insider.
Azt lehet tudni, hogy a hajón gyakorlatilag minden terméktípusból van, a konténerek bútorokat, kávét és WC-papírt is tartalmaznak.
Többek között az Aldi és az IKEA termékei is a hajón vannak.
Mivel a szállítmányozási lánc megakadt, az érintett cégekre is nagy teher hárul a türelmetlen vásárlók miatt, akik szeretnék tudni, hogy mikor érkezik meg az általuk rendelt árucikk.
A 224 ezer tonnás hajó március 23-án fordult keresztbe a Szuezi-csatornán eddig tisztázatlan okokból, és hat napig teljesen lezárta a világ legforgalmasabb hajóútját.
Emiatt 400 teherhajó került fogalmi dugóba.
A 18 ezer konténer le- vagy átrakodása már korábban is felmerült, azonban ez akkora logisztikai feladatnak bizonyult, hogy első körben elvetették az ötletet.
Azonban most könnyen lehet, hogy nem marad más megoldása az Evergreen Marine-nak.
A hajóról a tervek szerint üres hajókra, de már más konténereket szállító hajókra is kerülnének át konténerek.
Azonban ez nemcsak fizikálisan lesz nehéz feladat, hanem jogilag is, ugyanis tisztázni kell a felmerülő költségeket az átrakodás során, illetve hogy az új szállítás mennyibe kerül, és ezek a plusz költségek kit és milyen arányban terhelnek.
Jelenleg a jogászok azt próbálják elérni, hogy a hatóságok és a biztosítók külön kezeljék magát a teherhajót és annak szállítmányát. Ennek a lépésnek az lenne a lényege, hogy
a kártérítést nemcsak az Ever Given üzemeltetője fizetné így, hanem azok a vállalatok is, amelyek a hajó segítségével szállítják az árut.
Hogy pontosan mi lesz a megoldás, egyelőre még nem látni, de az nyilvánvaló, hogy minden egyes nap óriási veszteséget termel, amíg a hajó a Great Bitter-tavon áll.