Hosszú távú hatásai is vannak a Szuezi-csatorna elzárásának. Habár az Ever Givent sikerült kiszabadítani, és már nem zárja el a világ egyik legfontosabb tengeri átjáróját, a több mint egy hétig tartó zárlat miatt egekbe szöktek a szállítási árak. Emellett a logisztikai cégek arra figyelmeztetnek, hogy
a blokád okozta sérülés az ellátási láncokban csak hónapok múlva áll majd helyre.
A világ legnagyobb hajózási társasága, a Maersk azt közölte, hogy május második felére állhat vissza az ellátás a szokásos szintre – írja a Financial Times cikke alapján a Világgazdaság. A Hapag-Lloyd vezérigazgatója pesszimistább, Rolf Habben Jansen azzal számol, hogy csak a harmadik negyedévre rendeződik a világkereskedelem helyzete.
A létfontosságú kereskedelmi útvonalon továbbra is késésekkel kell számolni. A hajók nem folyamatosan érkeznek, hanem egyszerre zúdulnak majd rá az európai és az ázsiai kikötőkre, torlódást okozva. Az Ever Given balesetének hatásai majd május végén erősödnek fel igazán.
Árnyaltabban látja a helyzetet a Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének főtitkára, Bíró Koppány. A Világgazdaságnak azt nyilatkozta, hogy vannak fennakadások a közép-európai logisztikában is, de nehéz megmondani, hogy ezt a több futballpályányi nagyságú hajó fennakadása vagy a korábban fellépő konténerhiány okozza.
Összességében a térségi gyáraknak szerinte nem kell súlyos nyersanyaghiánnyal számolniuk, a termelés üteme azonban némileg lelassulhat.
A lakosság a Szuezi-csatornán lévő problémákból egyelőre annyit érzékel, hogy megnőtt az interneten vásárolt, Ázsiából érkező áruk szállítási ideje.
Közben benyújtotta a számlát Egyiptom is.
Egymilliárd dollárra, azaz mintegy 300 milliárd forintra rúgnak az Ever Given mentési költségei és a bevételkiesés.
Egyelőre azonban nem tudni, ki fizeti ki a számlát Egyiptomnak. Oszama Rabie, a csatornát felügyelő hatóság vezetője szerint, ha napokon belül nem állapodnak meg, bíróság elé viszik az ügyet, és nem adják ki a hajót addig, amíg a felekkel nem jutnak egyezségre.
Bíró Koppány szerint, ha Egyiptom elengedi az Ever Givent, nagymértékben romlanak az esélyei kárigényének érvényesítésére. Egyiptomnak alapvetően van arra jogi lehetősége, hogy ne adja ki a hajót, az észak-afrikai országnak taktikáznia kell, hogy megkapja a pénzét. Annyi azonban Bíró Koppány szerint bizonyos, hogy jókora per várható, ugyanis a hajós szállítmányozók számukra igen előnyös szerződéseket szoktak kötni. Úgy véli, valószínűtlen, hogy a jogi procedúra végén az Evergreen, a hajót üzemeltető társaság rosszul járjon, ugyanis még ha esetlegesen meg is hitelezi, végül bizonyosan behajtja a kártérítésként megítélt pénzt az ügyfeleitől és a biztosítótól.