Soha nem hullott még ennyi konténer a tengerbe a hajókról, mint idén

kereskedelem hajó kikötő konténer
Containers are loaded onto a ship at the container terminal Eurogate at the port of Hamburg, northern Germany on August 25, 2014. The terminal is one of northern Europe’s main transport hubs. AFP PHOTO / DPA / CHRISTIAN CHARISIUS +++ GERMANY OUT
Vágólapra másolva!
Riasztó gyakorisággal dőlnek oldalra és zuhannak a tengerbe az autógumiktól az okostelefonokig rengeteg mindennel telezsúfolt óriási hajókon a magasra rakott teherkonténerek, több dollármilliónyi rakományt süllyesztve az óceán fenekére. A szállítás gyorsaságára gyakorolt nyomás növeli a biztonsági hibák kockázatát. Az esetről a Bloomberg számolt be.
Vágólapra másolva!

A hajózási ágazatban 7 év alatt nem tapasztalt mennyiségben tűnnek el teherkonténerek. Ez a szám tavaly 3000 volt, idén pedig már az első negyedévben 1000 darabot tartanak nyilván.

A balesetek több száz amerikai kiskereskedő és gyártó, köztük az Amazon és a Tesla ellátási láncaiban jelentenek súlyos fennakadásokat.

Számos ok áll a szerencsétlenségek ilyen drasztikus megugrása mögött. Az időjárás egyre kiszámíthatatlanabb, a hajók egyre nagyobbak, ami lehetővé teszi, hogy a több és több konténert minden eddiginél magasabbra tornyozzák a fedélzetek rakodási terein.

De a helyzetet súlyosbítja az e-kereskedelem megugrása is: a pandémiával a fogyasztói kereslet felrobbant, ami fokozta a hajózási társaságokkal szemben az elvárást, hogy a termékeket a lehető leggyorsabban a megadott címre szállítsák. „A megrendelések számának ekkora megugrása azt eredményezte, hogy ezek a hatalmas konténerszállító hajók folyamatosan szinte teljes kapacitáson járják a vizeket, egy talpalatnyi hely sem marad szabadon a fedélzeten" - mondta Clive Reed, a Reed Marine Maritime Casualty Management Consultancy alapítója. „Elképesztő a nyomás ezeken a hajókon, hogy időben érkezzenek, de közben az eddigieknél jóval több fuvart is tegyenek meg" - tette hozzá.

Teherkonténerek lerakodása a Los Angeles-i kikötőben (2020. március) Forrás: AFP/Getty Images/Mario Tama

A címlapokra került esetek

Tavaly novemberben az intenzív hullámzásnak és óriási erejű széllökéseknek kitett 364 méteres One Opus teherhajó 1800 konténerét veszítette el. A balesetről készített ikonikus felvételeken több ezer acéldoboz látható, amelyek Lego-darabokként szóródtak szét a fedélzeten, némelyik fémdarabkákra szakadt.

Előtte 2013-ban történt egy ennél is nagyobb károkat okozó incidens, amikor a MOL Comfort kettétört, és teljes, 2993 konténeres rakományával az Indiai-óceánba süllyedt.

Idén januárban a Maersk Essen mintegy 750 konténert veszített, miközben a kínai Xiamenből Los Angelesbe hajózott.

Egy hónappal később 260 konténer esett le a Maersk Eindhovenről, amikor a kegyetlen időjárási körülményekkel szembesülve a tengereken megszűnt az áramellátása.

Mik a háttérben meghúzódó okok?

A hajózási szakértők szerint a sebesség iránti megszállottság bizonytalan körülményeket teremt, amelyek gyorsan katasztrófát okozhatnak. A hajókon történő szállítás során a baj sokféleképpen felütheti a fejét:

a rakománykezelő nem rögzíti teljesen biztonságosan a konténereket, a kapitány nem jól manőverez (főleg vihar esetén), vagy esetleg veszélyesebb, ámde rövidebb utat választ, hogy spóroljon az üzemanyaggal és időben elérhesse úti célját.

Egyetlen rossz döntés, mozdulat, és a rakomány, illetve a személyzet máris veszélybe sodródott.

A szerencsétlenségek bekövetkezésének esélyét növeli az is, hogy a már amúgy is kimerült tengerészeknek a koronavírus-járvány miatt romló körülmények között kell dolgozniuk.

Az Allianz Global Corporate & Specialty becslése szerint az emberi hibák a hajózási ágazat baleseteinek és haláleseteinek legalább háromnegyedéhez járulnak hozzá.

A közelmúlt szinte összes eseménye a Csendes-óceánon történt, egy olyan régióban, ahol a legnagyobb a forgalom, és a legkiszámíthatatlanabbak az időjárási viszonyok. Az ázsiai gazdaságokat az észak-amerikai fogyasztókkal összekötő tengeri út volt a hajótársaságok számára a legjövedelmezőbb tavaly.

- mondta Todd Crawford, a The Weather Company vezető meteorológusa.

Mennyibe kerül a konténerek tengerbe zuhanása?

A londoni Clyde & Co. tengerészeti ügyvédi iroda képviselője elárulta, hogy a One Opus 90 millió dollárnyi rakományát veszítette el balesete során, ami a történelem legnagyobb ilyen típusú veszteségét eredményezte.

Az idei eddigi veszteségek becsült összege 54,5 millió dollár volt

- mutatják a Bloomberg adatai.

Legjobban eddig az Ever Given teherhajó elakadása mutatta meg a hajózási ipar sebezhetőségét. A megahajó csaknem egy hétig blokkolta a forgalmat a létfontosságú vízi úton, a Szuezi-csatornán, és a globális kereskedelemre gyakorolt hatása még mindig érezhető.

Konténert rakodnak daruval egy teherhajóra a kelet-kínai Santung tartománybeli Kingtao kikötőjében Forrás: MTI/EPA/Roman Pilipej

Eddig a közelmúltban történt konténeres balesetek egyike sem a biztonsági intézkedések hiányosságaiból fakadt. A Nemzetközi Tengerészeti Szervezet közölte, hogy még mindig várja a legújabb események kivizsgálásának eredményeit, és óva intett attól, hogy bárki ezen információk nélkül végkövetkeztetésekre jusson.

De sok szakértő szerint a helyzet veszélyesebbé vált az ellátási láncokra gyakorolt nyomás miatt a világjárvány óta. Amikor a hajók viharosabb vizekre kerülnek, a kapitányoknak lehetőségük van elhárítani a veszélyt. De

az a hozzáállás, hogy „ne kerülje meg a vihart, menjen át rajta"

- mondta Jonathan Ranger, az American International Group Inc. tengeri ázsiai és csendes-óceáni térségének vezetője.

Az egyre magasabbra rakott konténerek esetén a hajó egy viharban instabillá válhat, és a drasztikus hullámzás erre még rá is tesz néhány lapáttal.

A túlterhelt legénység is növeli a kockázatokat.

- mondta Neil Wiggins, az Independent Vessel Operations Services Ltd. ügyvezető igazgatója.

Ezenkívül a tengerészek egészsége és biztonsága is veszélyben van. A 40 méteres konténerek többszintű feldöntése egy tomboló vihar során az egyik legfélelmetesebb élmény egy kapitány és a legénység számára. Philip Eastell, a Container Shipping Supporting Seafarers alapítója szerint a traumatikus stressz zavara a személyzet tagjai körében gyakori.

Illusztráció Forrás: AFP/Christian Charisius

Az Egyesült Nemzetek hajózási előírásokért felelős ügynöksége szerint

azok az országok, amelyek lobogója alatt a hajók közlekednek, felelősek a hajók biztonsági tanúsítványainak kiadásáért,

míg a kikötők, amelyekbe a hajók belépnek, felelősek a konténerek betöltésére vonatkozó szabályok betartásáért.

Az ügynökség közölte, hogy a rakományszállítással foglalkozó albizottsága rendszeresen megvizsgálja a konténerekkel kapcsolatos kérdéseket, és következő ülését szeptemberre tűzte ki.

Az AIG Ranger szerint a vállalatoknak fel kell készülniük a viharok megkerülésére és a hajók megfelelő karbantartására. "Ezeket a teherhajókat úgy tervezték, hogy képesek legyenek a konténereket szállítani, és ezeknek a veszteségeknek a megengedése elfogadhatatlan" - tette hozzá a vállalat szakértője.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!

Mindent egy helyen az Eb-ről