A Vajda-Papír a teljes magyar háztartáshigiéniai papír export majdnem háromnegyedével a higiéniai papíráruk legjelentősebb hazai exportőre.
2020-ban a cégcsoport összesített árbevétele 52 milliárd forint lett, amely tíz százalékos növekedést jelent 2019-hez viszonyítva,
míg az EBITDA 2020-as 6 milliárd forintos szintje több mint megkétszereződött a 2019-es 2,5 milliárd forinthoz képest.2021-ben a vállalat mind a belföldi, mind az export piacokon a 2020-ban realizált árbevétel enyhe növekedését várja.
Vajda Attila, a vállalat ügyvezető igazgatója felidézte, hogy a pandémiában különösen nagy figyelmet kapott egy ország önellátási képessége, amely a higiéniai papírtermékek körében a Vajda-Papír beruházásainak is köszönhetően volt biztosított Magyarországon. Példaként említette dunaföldvári maszkgyártó gép üzembe helyezését, illetve a Vajda-Papír Csoport higiéniai papírtermék-gyártás kapacitásának növelését az előző évi 120 ezer tonnáról, 140 ezer tonnára.
A további kapacitásbővítéshez a 2022-ben megnyíló új dunaföldvári gyáregységünk is hozzájárul majd, a vállalat 16 milliárd forintos beruházását a kormány 5,5 milliárd forinttal támogatta a Nagyvállalati beruházási támogatási programban, a fejlesztés 520 munkahelyet véd meg és 50 új munkahelyet teremt"
– emlékeztetett.
Az új üzem a tervek szerint 2022. első felében kezdi meg a működését, amelynek köszönhetően a vállalatcsoport gyártókapacitása 50 százalékkal, 70 ezer tonnával nőhet. Az új üzemcsarnok felépítése mellett beüzemelnek egy alappapírgyártó gépsort is, így a kapacitás növelése mellett teljessé válik a saját előállítású alapanyag biztosítása a cég higiéniai termékeihez, mindez pedig stratégiai előnyt jelent a vállalat számára - hangsúlyozta Vajda Attila. A gyárbővítés kapcsán üzembe helyezett gépsor termelését belföldön és külföldön egyaránt értékesítik majd, a vállalat többletbevétele várhatóan eléri az évi 15 milliárd forintot, amely éves szinten csaknem 2 milliárd forint adóteljesítmény növekedést jelent – tette hozzá.
A cégvezető a folyamatban lévő üzembővítés kapcsán felidézte, hogy Dunaföldváron 2018. novemberében készült el a beruházás első üteme:
Európa legmodernebb, a régió legnagyobb papíripari üzeme épült meg, a 15 milliárd forintos beruházást a kormány a nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségűek közé sorolta,
a Nagyvállalati beruházási támogatási programból 4,5 milliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott a fejlesztéshez a cég.
A további fejlesztések finanszírozását a vállalat önerőből és kötvénykibocsátásokból fedezi. A Magyar Nemzeti Bank kötvényprogramjában: első körben, tavaly 11,2 milliárd forint értékben bocsátottak ki 10 éves kötvényeket, idén pedig újabb 9 milliárd forintos kibocsátást terveznek.
Vajda Attila emlékeztetett rá, hogy a koronavírus-járvány első szakaszában alaposan megugrott a kereslet a cég termékei iránt. A 2020-ban megnövekedett keresletet csak folyamatos termeléssel és háromműszakos munkarenddel tudták kielégíteni nagyon komoly egészségügyi védekezési rendszer bevezetése mellett.
Teljes létszámmal dolgoznak, a gyártás folyamatos a dunaföldvári, székesfehérvári és a budapesti gyáregységben is, éjjel-nappal a hét minden napján,
így a cég raktárkészlete és gyártása biztosítja a megnövekedett kereslet kielégítését. A 2019. évhez viszonyított árbevétel és eredményesség növekedést a termelő egységekben végrehajtott kapacitásbővítés tette lehetővé, amihez hozzájárult a pandémiás időszakban tapasztalt felvásárlási láz első hulláma is.
A termelés tavaly márciusban 50 százalékkal haladta meg az átlagos havi szintet.
A legnagyobb keresletnövekedés a toalettpapírok iránt nyilvánult meg - ez teszi ki az üzemeik teljes termelésének 35-40 százalékát - de papírtörlőkből és papír zsebkendőkből is sokkal többet vettek a vásárlók, mint a koronavírus-járvány kitörése előtt. A hazai fogyasztás 55-60 százalékát a Vajda-Papír állítja elő, de jelentős az export is, a termelés 40 százalékát szállítják külföldre. Vajda Attila így fogalmazott: az utóbbi évek exportsikerei bebizonyították, hogy a magyar termékek nemzetközi szinten is versenyképesek, cégük pedig világszínvonalú, innovatív termékeket kínál a külföldi piacokon is. Az elmúlt évek tudatos piacépítésének köszönhetően mára elmondható, hogy a Vajda Papír Kft. az árbevételének már közel felét külföldön realizálja.
Az ügyvezető igazgató kiemelte azt is: a vállalat éves higiéniai papír-gyártása bőven meghaladja a belföldi igényeket, így Magyarország önellátó ezekből a termékekből, a koronavírus-járvány alatt megnőtt kereslet mellett is. A pandémia óta az eddigi, átlagosan napi 2 millió tekercs gyártását 3 millióra emelte a toalettpapír termékeknél, papírtörlőből 20 százalékkal, papír zsebkendőből pedig 10 százalékkal emelték a termelést.
Egy magyar család egy tagja átlagosan évi 9 kilogramm higiéniai papírterméket használ fel évente, így a cégcsoport egy átlagos évben 13 millió ember higiéniai papírszükségleteit elégítheti ki.
Vajda Attila a 2020-as év eredményei között említette, hogy
kormányzati támogatással nagy teljesítményű maszkgyártó gépsor telepítését kezdték meg, hogy Magyarország arcmaszkok gyártásában is önellátóvá válhasson.
A dunaföldvári gyárban idén üzembe állított gépsor percenként 600 maszk előállítására képes, ami 300 millió arcmaszkot jelenthet évente, Magyarország lakosságának maszkigénye pedig körülbelül 100 millió darab.
A beruházás az Egészségipari Támogatási Program keretein belül valósult meg 1,4 milliárd forintból, amelyhez a kormány 1,045 milliárd forinttal járult hozzá.
A termelés egy részét az egészségügyi intézményekbe szállítják, de jelentős mennyiség áramolhat a kereskedelmi láncok keresztül a végfelhasználókhoz is. A gyártott maszkok a legmagasabb, TYPE IIR minőségűek és exportra is szánják, a kiszállítások 2021. márciusában már be is indultak.
Az ügyvezető igazgató kitért arra is, hogy sikerült megerősíteni a cég és az ágazat kiszámítható jövőjét a megfelelő szakképzés biztosításával, miután a papíripari szakképzés újraindításáról kötöttek megállapodást a Dunaújvárosi Szakképzési Centrummal. A papíripari szakképzés 2006-ban szűnt meg Dunaújvárosban, az országban azóta nem volt nappali oktatás. A vállalat nagy figyelmet fordít munkatársai képzésére is: a szakmai kompetenciák fejlesztése mellett, a biztonságos munkavégzés és a működési folyamatok magas szintű végrehajtását segítő képzéseket nyújt.
A vállalat tavaly jelentős lépést tett ökológiai lábnyoma további csökkentésében: piaci újdonságként két új, tekercses termékük is lebomló, komposztálható papírcsomagolásban került a boltok polcaira. A stratégiai céljuk, hogy 2021 végére 30 százalékra emeljék az újrahasznosított anyagok arányát minden termékcsomagolásukban, ezzel csaknem 300 tonnával csökkentve az új műanyagfelhasználást, és tovább növeljék a papír-csomagolásban megjelenő termékek számát is. A vállalat a termékfejlesztés és gyártás során 2021-ben is kiemelt figyelmet fordít a fenntarthatóságra, kiemelt cél az energiahatékonyság javítása, a megújuló energia minél nagyobb arányban történő felhasználása.
Vajda Attila a terveikről elmondta: Magyarországon mind több ágazatban sikerül új partnerekkel együttműködnie a vállalatnak, a közintézményeket, szállodákat, ipari létesítményeket kiszolgáló közületi piacon erősödött a jelenlétük. A koronavírus-járvány ellenére dinamikus a fejlődés külföldön, a vállalat tovább erősödött Skandináviában, és Közép-Kelet-Európában, illetve már Közel-Keleten és Észak-Afrikában is jelen van. Az ügyvezető igazgató kiemelte: 2021-ben a vállalat a 2020-ban realizált árbevétel tömeget, illetve hasonló EBITDA értéket várja, mint az előző évben volt.