Hatalmas lendülettel kezdte az évet a Google anyacége, az Alphabet. A vállalat profitja mindenkori rekordot döntött 2021 első három hónapjában, ahogy a hirdetési bevételek már hónapok óta szárnyalnak. A technológiai óriás 55,3 milliárd dolláros bevételt ért el az első negyedévben, simán lenyomva az elemzői várakozásokat, és megközelítve a mindenkori csúcsnak számító 2020 negyedik negyedéves szintet.
Ennél is látványosabb viszont, hogy az Alphabet összesen 17,9 milliárd dolláros profitot ért el az idei első negyedévben, ami hatalmas új csúcs volt, bőven lenyomta a megelőző negyedévben beállított, korábbi rekordnak számító 15,2 milliárd dolláros szintet
– éves alapon egyébként a profit több mint 160 százalékkal bővült.
Az Alphabet számára a hirdetések különösen fontosak, mivel a vállalat bevételeinek 80 százaléka ebből a forrásból származott. A legerősebb motort pedig a YouTube adta. A Google videóplatformja éves alapon 49 százalékos növekedést produkált a bevételek terén. Összevetésképpen, a cég minden más hirdetési bevételi forrása összesen csupán 30 százalékos növekedést hozott össze, míg a vállalat teljes bevétele 34 százalékkal erősödött.
A YouTube 6 milliárd dolláros első negyedéves hirdetési bevételei pedig azt jelentik, hogy az idei évben csak ez a platform könnyedén produkálhat 20-25 milliárd dolláros bevételt is.
A nagyságrendet jól mutatja a Statista által készített összehasonlítás. A legnagyobb műsorstreaming szolgáltatónak számító Netflix ugyanis az idei első negyedévben 7,2 milliárd dolláros bevételt ért el. Vagyis a Netflix teljes bevétele alig haladta meg a YouTube hirdetési bevételét. A Statista ábráján jól látszik az is, hogy a tavalyi negyedik negyedévben a YouTube-nak már sikerült is lenyomnia a Netflixet.
Mindez pedig még elképesztőbb, ha azt nézzük, hogy miközben a Netflixnek több mint 200 millió fizető felhasználója volt idén januárra,
a YouTube vizsgált számai kizárólag a hirdetési bevételeket tartalmazzák.
A platformnak ugyanis bár van fizetős prémium szolgáltatása, az ezekből származó bevételeket az Alphabet nem közli külön lebontva a gyorsjelentésében.
Ha pedig azt is hozzátesszük, hogy a YouTube alapvetően a felhasználók által készített tartalmakra épít, miközben a Netflix hatalmas összegeket fordít tartalomgyártásra, akkor ez végső soron azt jelenti, hogy a költségeket is figyelembe véve, a YouTube nagyságrendekkel nyereségesebb, mint a globális streaming óriás.