Mint emlékezetes, 2021. március 23-án, a világ egyik legnagyobb teherhajója, az Ever Given, áruszállító konténerekkel megrakodva, keresztbe fordult a világ egyik legfontosabb hajózási útvonalán, a Szuezi-csatornában. A hajó kiszabadítására indított első próbálkozások kudarcot vallottak, a gigantikus járművet csak hat nap után tudták kimozdítani a veszteglésből. A hajót ugyanakkor az egyiptomi hatóságok - jelesül az útvonalat felügyelő Szuezi-csatorna Hatóság (SCA) - nem engedték tovább, hanem a Nagy Keserű-tó nevű sós vizű tóba irányították át, amíg nem tisztázzák az incidens minden részletét, és megállapodnak a kártérítésről.
Bár az ügy minden részlete vélhetően azóta sem ismert - azt például csak jóval később közölték az egyiptomiak, hogy a mentőakció az egyik tengerész életét is követelte -, a figyelmet inkább az irányította magára, hogy Egyiptom és a hajó tulajdonosai, nem tudnak megegyezni a kártérítés összegében. Egyiptom először közel 1 milliárd dollárt követelt több jogcímen, majd később ezt szinte váratlanul 550 millió dollárra csökkentette. A hajó mögött álló cég ezt is sokallta, és 150 millió dollárt ajánlott, amire viszont az SCA mondott nemet.
Most viszont úgy tűnik, megszületett a megállapodás, mert a felek azt nyilatkozták, sikerült egyezségre jutniuk a kártérítés összegéről
- igaz, azt nem közölték, hogy az végül mekkora lett.
A UK Club, az Ever Given tulajdonosát, a Shoei Kisent biztosító vállalat egyébként már vasárnap megszellőztette, hogy sikerült "formai megállapodásra" jutniuk a feleknek, úgy, hogy az SCA maradéktalanul elfogadja a kártérítés összegét. Most viszont a felek is megerősítették a hírt, és a BBC úgy tudja,
ez alapján a hajó akár már e héten, szerdán elhagyhatja veszteglési zónáját.
A 400 méter hosszú hajó komoly fejfájást okozott számos helyen, hiszen alapvető világgazdasági folyamatokat blokkolt illetve kavart meg, többek között a teherhajók bérlésének drámai áremelkedéséhez hozzájárulva. A csatorna elzárásának hatásai a mindennapokba is begyűrűztek, legyen szó akár a csatornánál feltorlódott hajók szenvedte késedelemről, vagy arról, hogy a vásárlók és a cégek egy része jelentős csúszással jut hozzá a rendelt termékekhez.
Az incidens miatt okozott károkat jelentősre becsülte a Lloyds, 9,6 milliárd dollárra téve annak költségét, míg az Allianz akkor hasonló nagyságrendű becslést közölt, egy hétre 6-10 milliárd dollárra téve a vízi útvonal miatt a világgazdaságból kieső összegeket, és 0,2-0,4 százalékra téve a globális kereskedelem éves növekedési ütemének mérséklődését. Szakrétők ugyanakkor azt mondják: valójában most, a hajó kiszabadulása után lehetne azt megbecsülni, mekkora károk is köthetők a tavaszi incidenshez.