A REvil kiberbűnözői banda hackerei behatoltak a Kaseya informatikai cég rendszereibe, a kártevő pedig továbbszivárgott a cég viszonteladóihoz, és elérte a szoftverét használó végfelhasználókat, például a Coop áruházat is.
A zsarolóprogram titkosított fájlokban zárolta az adatokat, és vasárnap késő este a hackerek 70 millió dollárt követeltek az adatok visszaállításáért.
„A REvil tagok azt állították, hogy egymillió számítógépet támadtak meg" – nyilatkozta Mark Loman, a Sophos kiberbiztonsági cég műszaki igazgatója.
"Attól függően, hogy mekkora a vállalkozás, és hogy vannak-e biztonsági mentései, hetekbe telhet, mire azok mindent helyreállítanak, és mivel a svédországi szupermarketek is érintettek, rengeteg élelmiszert és bevételt veszíthetnek."
A Coop élelmiszer-üzletláncnak szombaton több száz üzletet kellett bezárnia, mert a pénztárgépeit a számos svéd vállalkozás szervereit kezelő Visma Esscom üzemelteti, amely viszont a Kaseya informatikai cég rendszerét használja.
Az érintett Coop üzletek közül kedden néhány már kinyitott, itt lehetővé tették a vásárlók számára, hogy a "Scan and Pay" nevű alkalmazással fizethessenek.
Ez az első alkalom, hogy egy élelmiszerbolt nem tudta feldolgozni a fizetéseket, és ez mutatja, hogy mennyire sebezhetőek vagyunk"
– hangsúlyozta Anders Nilsson, az ESET Nordics technológiai igazgatója.
A problémák kijavításához a Coop fizetési szolgáltatójának személyesen kell bemennie az összes érintett üzletbe,
mivel csak manuálisan lehet visszaállítani a pénztárgépeket a biztonsági mentésből.
A Colonial Pipeline-t az év elején szintén zsarolóvírusos támadás érte, ami több napig tartó leállást okozott. A vállalat közel 5 millió dollárt fizetett a hackereknek a hozzáférés visszaszerzéséért.
"A váltságdíj kifizetése csak tűzoltásra jó, a környezetet ez nem teszi biztonságosabbá" – jelentette ki David Jacoby, a Kaspersky számítógépes biztonsági megoldásokat kínáló cég igazgatóhelyettese.