Tévés torpedójátékon lehetett kedvezményt nyerni a műszaki kereskedelmi lánc termékeire

1983 Magyarország,
Budapest XIV.
Örs vezér tere, Sugár Üzletközpont, KERAVILL.
Vágólapra másolva!
Több mint tizenöt éve, hogy jogutód nélkül megszűnt, de azelőtt több mint fél évszázadon át a választékkal és az elérhető, viszonylag jó minőségű termékekkel fonódott össze a Keravill neve. A vállalat története egészen érdekes mozzanatokkal járult hozzá a korai, majd a késői Kádár-kor sajátos életérzésének kialakulásához. Ez a cég vezette be elsőként a minta utáni árusítást Magyarországon, története során saját márkás izzót is piacra dobott, de egy korabeli elektronikus torpedójátékon is Keravill vásárlási kedvezményekért játszhattak a vállalkozó szelleműek.
Vágólapra másolva!

A Keravill jelentős kiskereskedelmi vállalat volt Magyarországon, a szocializmus évtizedeiben, és tulajdonképpen egészen a rendszerváltást követő első évtized végéig az is maradt. Az akkor már természetszerűleg más formában működő vállalatnak a modern vásárlóközpontok, pontosabban a nagy alapterületű, kifejezetten műszaki cikkek árusítását felvállaló üzletek, áruházláncok jelentették a véget. A Keravill 2004 végén kezdődött, jogutód nélküli végfelszámolása előtt azonban olyan kollektív emlékké vált a magyar fogyasztók számára, mint a Gelka vagy a Patyolat.

Kerékpárral, rádióval, mindennel

A Keravill az 1950-ben alapított Kerékpár, Rádió és Villamossági Kiskereskedelmi Vállalat rövidítése, illetve vált azzá később. A tanácsrendszer létrejöttével fővárosi tanácsi vállalat lett. 1951-ben felvette a Fővárosi Kerékpár, Rádió és Villamossági Kiskereskedelmi Vállalat nevet. Neve a területi kereskedelmi korlátok eltörlését követően 1973-tól KERAVILL Kereskedelmi Vállalatra változott.

A Keravill - ahogy neve is mutatja - igazi "mindenes" bolt volt, bár nem a szó sarki trafikos értelmében. A kiépülő szocialista típusú gazdaságban, az államosítás és a központosítás mindent felülíró korában úgy tett szert sajátos monopolhelyzetre, hogy nem egy bizonyos termékkel vagy szolgáltatással érte el ezt a pozíciót, hanem egy meglehetősen széles termékpalettával: mindent árult, ami műszaki, illetve villamossági termék volt, de

általában a vállalat boltjaiba kellett menni a kor ismert motorkerékpárjaiért is.

A vállalat működését az tette igazán érdekessé, hogy a kor viszonyaihoz képest viszonylag széles termékkínálattal rendelkezett, és olykor igazán minőségi, sőt, luxuscikknek számító holmik is megtalálhatók voltak a polcain.

Az első, sorozatban gyártott magyar televíziókészülék, az Orion AT501 a Kossuth Lajos utcai Keravill-üzletben 1958-ban:

A vevők pedig jöttek és vitték, ami volt, egyre többet. Hiszen a vállalat polcain megtalálhatták azokat a felső, de legalábbis magasabb kategóriás termékeket, mint például a konyhai eszközöket, fazekakat, kvarclámpákat, a lengyel fejlesztésű ZK-magnókat, valamint hasonló, akkoriban vágyott termékeket. Mindezt elősegítette az is, hogy a magyar társadalom széles rétegei az 1960-1970-es években jutottak el arra a szintre, hogy az éhezés már nem létező fogalom volt számukra. A „gulyáskommunizmusban" a háború utáni évekhez képest kevesebbet kellett élelmiszerre költeni, több pénz - és egyre több lehetőség - jutott fogyasztási javak megvásárlására is. Ez persze nem jelenti azt, hogy ezek a termékek mindig mindenkinek elérhetők voltak.

Még az 1980-as években is, a 4-5-6 ezer forintos rádiósmagnók korában is egy teljes havi fizetést kellett félretenni egy-egy hőn áhított darabért

- a KSH adatai szerint 1985-ben a havi bruttó átlagkereset 5961 forint volt.

Az ugyanakkor biztos, hogy az árukínálat viszonylagos bősége mellett is - különösen az 1980-as években - rengeteg vásárlónál bukkantak fel rendre ugyanazon típusú berendezések, hiszen a választék még akkoriban is összehasonlíthatatlanul szűkebb volt napjaink kínálatánál.

Forrás: Petőfi Népe

Az bizonyos, hogy a hálózat üzleteiben sok olyan berendezés is megtalálható volt, melyek igen modernnek számítottak - bár a Petőfi Népe 1969-es, egyik novemberi számban megjelent hirdetésben szereplő robotgépről kép nem áll rendelkezésre, a Keravill hirdetése akkor alighanem sok háziasszony szívét megdobogtatta.

Minta után

Talán kevesen tudják, de a Keravill nemcsak árukínálata, területei lefedettsége okán volt fontos kiskereskedelmi vállalat, hanem kereskedelmi újítási révén is.

Például Magyarországon a Keravill vezette be elsőként a minta utáni árusítást, 1961-ben. Ez mai szemmel nézve egyáltalán nem tűnik különleges újdonságnak, ugyanakkor akkoriban ennek jelentősége óriási volt. A kiskereskedelmi lánc biztosította elsőként azt vásárlóinak, hogy az árut külön helyen tárolva, a minta alapján felvette a rendelést termékre, amit a vásárló később a boltban átvehetett. Ez jelentős logisztikai teljesítménynek számított akkoriban, és mutatja, hogy az idő múlásával az árukészlet mennyisége is növekedett, azaz érdemes volt fenntartani a szolgáltatást.

Nézze meg galériánkat a Keravill üzleteiről!

LEÍRÁS
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, Keravill üzlet (Videoton márkabolt) kirakata belülről, szemben a Belvárosi Ferences Templom oldala. 1975
1968
Magyarország,
Budapest II.
Margit körút (Mártírok útja) 35-37., KERAVILL üzlet.
1958
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, KERAVILL üzlet, bemutatóterem.
1958
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, a KERAVILL üzlet emeleti bemutatóterme.
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, KERAVILL üzlet, bemutatóterem.
1958
1958
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, KERAVILL üzlet, bemutatóterem.
retro-vonal, Hétköznapi élet: használati tárgyak, háztartási eszközök
Magyarország,
Budapest V.
Kossuth Lajos utca 2/b, KERAVILL üzlet, bemutatóterem.
ÉV
1958
kávéfőző, hősugárzó, termékbemutató, kenyérpirító, Budapest, vasaló
dongó-keravill
keravill
Épületfotó bezárt bolt
1983 Magyarország,
Budapest XIV.
Örs vezér tere, Sugár Üzletközpont, KERAVILL.
1983 Magyarország,
Budapest XIV.
Örs vezér tere, Sugár Üzletközpont, KERAVILL
1983
Magyarország,
Budapest XIV.
Örs vezér tere, Sugár Üzletközpont, KERAVILL

S mivel a Keravillnak számos üzlete működött országszerte - a legnagyobb a budapesti Sugár üzletközpontban -, így hamarosan nem pusztán a fővárosiak kiváltsága lett a minta utáni vásárlás. A kisebb településeken élő vásárlók a helyi, kisebb üzletekben választhatták ki a mintából a nekik szükséges terméket, amiket aztán a vállalat - manapság, különösen a koronavírus-járvány idején ez már természetesnek hat -

csomagküldő szolgáltatással juttatott el, illetve szállított ki hozzájuk.

Így aztán az ország minden zegében és zugában megjelentek az Orion tévék, a Junosztyok, különféle kis- és nagygépek a háztartások számára, és persze a Szokol rádiók.

Cikkünk nem ért véget, kérjük, lapozzon a második oldalra!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!