Habár a magyarok többsége már a pandémia előtt is használt bizonyos online megoldásokat ügyintézésnél vagy vásárláskor, az elmúlt évben 40 százalékuk próbált ki új online megoldást, közülük is 12 százalék szavazott bizalmat az online pénzügyi szolgáltatásoknak. A valaha online hitelt felvevők 42 százaléka, a videótelefonos ügyintézést választók egyharmada, az online bankszámlanyitást választók egynegyede a járványhelyzet idején próbálta ki ezeket a megoldásokat. Az internetbankot már a Covid előtt is sokan használták, mostanra pedig az emberek 70 százaléka legalább egyszer már próbálta.
„Érdekes kérdés, hogy a pandémia alatt kipróbált új megoldások, kialakított új szokások vajon megmaradnak-e békeidőben is, vagy a szükség motiválta az embereket leginkább? Többek között erre is kerestük a választ a Cofidis jelenlegi Hitel Monitor kutatásában" – fejtette ki Nád-Kántor Marianna, a Cofidis márka-, és marketingkommunikációs vezetője.
Az alábbi ábra azt mutatja be, hogy az online szolgáltatásokat kipróbálók milyen arányban fogják azokat továbbra is használni:
A járvány alatt újonnan bármilyen online szolgáltatást kipróbálók háromnegyede mondta, hogy legalább egyet a pandémia után is használni fog.
A pénzügyek intézésénél a járvány alatt az emberek 36 százaléka a nem személyes megoldásokat választotta inkább, ez az arány a Covid előtti időszakban csupán 23 százalék volt. A személyesről online vagy telefonos ügyintézésre váltók között 43 százalék mondta, hogy pozitív volt az így szerzett tapasztalata.
A digitális oktatás, a home office és a szabadidő is egy légtérbe költözött a járvány ideje alatt, így a kiadások is átrendeződtek. A magyarok 26 százaléka vásárolt kifejezetten valamit a Covid-helyzet miatt, magasabb ez az arány a gyermeket nevelők (40%) és az átlag feletti jövedelműek (55%) körében.
Az ábra azt szemlélteti, hogy a magyarok milyen arányban próbáltak ki új online megoldásokat a pandémia hatására:
Ilyen kiadások voltak a mobiltelefon-, nagyobb internet csomag-, laptop-, íróasztal- vagy irodai szék vásárlások és a kábeltévé vagy stream előfizetések is. A fiatalabb korosztály körében is népszerű beruházásnak számítottak a digitális eszközök, hiszen 16 százalékuk vásárolt új mobilkészüléket, 10 százalékuk pedig az otthoni tanuláshoz vagy távmunkához szükséges eszközöket szerezte be.
Sokan választanák továbbra is a távmunkát azok közül, akiknek ezt a munkaköre megengedi.
Az érdemben válaszolók csaknem kétharmada (63%) nem szeretne teljes egészében visszatérni az irodai munkavégzésre. A megkérdezettek fele köztes megoldást választana, munkahelyről és otthonról is dolgozna, felük pedig az online távmunkát preferálná a járvány lecsengése után is. A 18-29 évesek körében még népszerűbb az otthoni távmunka, mint a többi korosztálynál.