Az elmúlt három évben a palládium hatalmas szárnyalást produkált, az árfolyam pedig megháromszorozódott. Az elemzők azonban most arra figyelmeztetnek, elkezdhet csökkenni a fém iránti kereslet, ami véget vethet a palládium ralijának – írja a Mining.com.
A fémet jelentős részben (85 százalékban) az autóiparban használják fel, a katalizátorgyártásban, csökkentve a benzinmotorok károsanyag-kibocsátását.
A palládium iránti keresletet a gyártási technológia fejlődése pörgette fel, azonban ma már az autógyártóknak jobban megéri olyan olcsóbb nyersanyagokat használni, mint a platina.
Ráadásul az elektromos autók globális elterjedése is csökkenti a palládium iránti ipari keresletet.
Az elmúlt években egyébként a palládium árfolyama simán maga mögé szorított olyan más nemesfémeket, mint a platina vagy az arany, különösen, ahogy egyre szigorodtak a károsanyag-kibocsátási szabályok Európában és Kínában.
Ehhez jött még, hogy az autóipar elkezdte visszafogni a dízelmotoros járművek gyártását, melyek katalizátoraiban platinát használnak. Vagyis minden megágyazott a palládium felfutásának.
A szárnyalás azt eredményezte, hogy míg 2018 augusztusában a palládium unciánkénti árfolyama csupán 834 dolláron állt, addig 2021 májusában már meghaladta a 3000 dolláros szintet is.
Az elmúlt hónapokban viszont érezhető gyengülés következett, és az árfolyam visszacsúszott a 2600 dollár körüli tartományba.
Noha az elemzők azzal számolnak, hogy rövidtávon akár új erőre is kaphat a palládium az egyre szigorodó károsanyag-kibocsátási szabályok miatt, a bányák újraindulása és a fent említett trendek együttese azt eredményezheti, hogy 2023-ra már egyensúlyba kerülhet a kereslet és a kínálat, vagyis piaci szempontból indokolatlan lesz a fém további jelentős drágulása.