Az amerikai Országos Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálat alá vonta a 2014 – 2021 között forgalomba állított Tesla Y, X, S és 3-as modelleket, miután
az önvezető funkcióval közlekedő járművek rendőr, mentő vagy tűzoltóautókkal ütközve 17 embert megsebesítettek, egynek pedig a halálát okozták.
Legutóbb az Origo arról írt, hogy két férfi meghalt, amikor Houstonban fának ütközött egy elektromos önvezető Tesla:
Szakértők szerint a robotpilótás járművek technológiája alapján beazonosítható, hogy mi állhat a veszélyes jelenség hátterében.
Nagy a valószínűsége annak, hogy az ilyen típusú Tesla autók még nem képesek teljes mértékben elkülöníteni az esetkocsikat, és megzavarodnak ezek észlelésekor
– magyarázta Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem önvezető járművekre szakosodott villamos-és számítástechnikai professzora.
Az önvezető járművek általában radar és kamerák segítségével azonosítják, hogy mi lehet a közelükben. Mindkét technológiánál komoly programozói munka és mesterséges intelligencia kell ahhoz, hogy az autó pontosan lásson, és érzékeljen. A radar hullámokat bocsát ki, amelyek visszapattannak a környezetükről, és ezek alapján azonosítja, hogy hol található a közelében a tárgy / személy. A nehézséget az álló helyzetű tárgyakhoz történő közeledés, illetve az ezek melletti elhaladás jelenti, ami vészfékezésre késztetheti a robotpilótákat.
A Tesla már egyáltalán nem használ radart
– jelezte Rajkumar -, mert állítása szerint a kameráival és a mesterséges intelligenciával együtt remekül felismeri az autó környezetébe kerülő tárgyakat.
A technológiát részben manuálisan fejlesztik, azaz megtanítják az autónak, hogy az adott tárgy micsoda. Emellett a rendszert jellemzi egy öntanuló automatizmus is, magyarul, minél gyakrabban lát egy adott embert, autót vagy kerékpárt, annál nagyobb magabiztossággal érzékeli azt a jövőben is, a gép pedig ennek megfelelően dönt a manőverről. Annak érdekében, hogy egy ilyen rendszer biztonságos legyen, milliószámra kell döntési helyzet elé állítani a mintaérzékelő mesterséges intelligenciát.
Az esetkocsik jelentik a rendszer Achilles-sarkát, ugyanis azok piros-kék villogása, jelzőfénye vakká teszik.
A megoldás az lehet, ha a szakértők képesek lennének megtanítani a mesterséges intelligenciának a villogó fények értelmezését. Ehhez pedig még sok hasonló szimulációs helyzet elé kell állítani, hogy különböző fényviszonyok között is érzékelni tudja ezeket a járműveket. Rajkumar tanácsa azonban az, hogy a a kamerák mellett a Tesla térjen mégis vissza a radar, vagy lézeres alapú alternatív radar használatára .