Több mint megduplázódott (109 százalékkal nőtt) a globálisan regisztrált elektromos járművek száma az idei első hat hónapban, a megelőző év azonos időszakához képest – írja a Mining.com az Adamas Intelligence iparági jelentése alapján.
A kutatás számításai szerint 4,16 millió új elektromos járművet regisztráltak az idei első félévben, szemben a 2020 első félévében mért 1,99 millió darabbal.
A növekedést Észak- és Dél-Amerika fűtötte a leginkább, ahol a bővülés 135 százalékos volt. Európában 124 százalékos, az ázsiai csendes-óceáni térségben pedig 94 százalékos volt az éves alapú növekedés. Mindez egyértelműen azt mutatja, hogy az elektromos járművek piacán is enyhültek a koronavírus-járvány tavalyi negatív hatásai.
Az Adamas azt is kimutatta, hogy a teljes új telepített akkumulátorkapacitás az összes új elektromos járműben elérte a 108 gigawattórát 2021 első félévében, ami 157 százalékos növekedés volt a tavalyi év azonos időszakához képest.
Az akkumulátorkapacitás tekintetében a Tesla továbbra is vezette az iparági rangsort, mégpedig igen nagy előnnyel.
Elon Musk cége ugyanis wattórában számítva több kapacitást telepített az új elektromos járművekbe, mint az utána következő hat versenytárs együttvéve.
A jelentésből az is látszik, hogy mindössze hét nagy gyártó uralta az akkumulátorpiacot a vizsgált időszakban. A CATL, az LG Energy Solution, a Panasonic, a Samsung SDI, a BYD, az SK Innovation, valamint a CALB felelt a kapacitásgyártás és az akkumulátorok fémfelhasználásának több mint 90 százalékáért.
A nagy gyártók körében is lendületes növekedés. A CATL például 253 százalékkal növelte a kapacitásgyártást, ami a fémek felhasználásában is komoly bővülést hozott.
A lítium- 238 százalékkal, a nikkel- 185 százalékkal, míg a kobaltfelhasználása 170 százalékkal nőtt.
A fémfelhasználás nagyságát mutatja, hogy csak nikkelből globálisan 58 000 tonnát használtak föl újonnan eladott elektromos járművekben 2021 első felében, ami 115 százalékos növekedésnek számított.
Világosan látszik tehát, hogy nagyon lendületesen nő a kereslet az elektromos járművek iránt, viszont ez egyre nagyobb kihívást jelenthet majd a nyersanyagpiacon. Nagy kérdés lesz ugyanis, hogy ilyen növekedési ütemek mellett a bányacégek képesek lesznek-e kielégíteni a szárnyaló fémkeresletet.