A névjegykártyák átadása egyszerű és gyors módja annak, hogy egy tárgyalás végén emlékeztessük üzleti partnereinket a legfontosabb munkahelyi adatainkra, elérhetőségeinkre anélkül, hogy időt pazarolnánk jegyzetfüzet és írószer előkeresésére.
A világjárvány miatti kijárási tilalom és az otthoni online munkavégzés bevezetése és elterjedése azonban gyakorlatilag megszüntette ezt a lehetőséget. Ám új megoldások is jelentkeztek egyúttal ennek pótlására.
Az egyik praktikusabb megoldás, ha a videókapcsolat létesítése során a képernyő egyik sarkában egy QR (gyorsreagálású) kódot jelenítünk meg.
Ezt az okostelefon applikációján keresztül beolvasva megnyitható az adott vállalkozás, személy weboldala, mint az alábbi példa mutatja:
A Sansan Global nevű japán technológiai cég olyan adatbázis-szoftvereket kínál, amelyek segítségével a vállalkozások belsőleg kezelhetik és megoszthatják az ügyfelek és beszállítók elérhetőségi adatait. A világjárvány miatt ügyfelei egyik napról a másikra fizikai névjegykártyák nélkül maradtak, ezért a Sansan alkalmazkodott, és tavaly júniusban bevezette a virtuális névjegykártyáit. Azóta már mintegy 4.300 vállalat fizetett elő a QR-kód alapú rendszer használatára. Amellett, hogy a kód hozzáadható a videóhíváshoz, a rendszer az okostelefonon keresztül is működik: egy erre kifejlesztett applikáció segítségével beolvasható a képernyőn megjelenő vonalkód, ami megnyitja az üzleti partnerről elérhető hivatalos információkat.
Sokak szerint a fizikai névjegykártyák ideje lejárt. Legnagyobb hátrányuk, hogy könnyedén elveszíthetők, és valamikor úgyis időt kell szánni arra, hogy az ezen szereplő adatokat elmentsük egy digitális regiszterben, ami sokkal átláthatóbb és könnyebben kezelhető.
A Popl nevű kapcsolatmegosztó alkalmazás az NFC (near-field communication) technológiát használja egy kis kerek címke segítségével,
amelyet a mobiltelefon hátuljára ragasztva átküldi a kiválasztott adatokat egy másik személy készülékére.
Az applikáció 2020 februárjában, közvetlenül a világjárvány kezdete előtt indult el, és jelenleg már több mint 10.000 üzleti ügyféllel rendelkezik. A Popl-t csak közel kell tartani az üzleti partner telefonjához, és az máris átküldi az információkat.
Az érintésmentes világban az ilyen típusú fejlesztéseknek van jövője a világjárványt követően is.
A Vistaprint a világ egyik legnagyobb hagyományos papír alapú névjegykártyákat nyomtató vállalata. Több mint 17 millió ügyfele van, és eladásainak nagyjából negyedét a névjegykártyák teszik ki.
A névjegykártyák eladásai 70 százalékkal csökkentek világszerte 2020 tavaszán. Azóta az értékesítések nagyjából helyreálltak, különösen Észak-Amerikában, mivel a zárlatkorlátozások megszűntek.
A megrendelések még mindig nem érték el a járvány előtti szintet. Ügyfeleink mostanában egyre inkább a QR kódot is tartalmazó névjegykártyákat rendelik tőlünk, és hamarosan piacra dobjuk az NFC-technológián alapuló, érintésmentes plasztik névjegykártyákat is." – mondta Florian Baumgartner, a cég nemzetközi elnöke.
A fizikai névjegykártyákat azonban még hosszú ideig bizonyosan nem kell teljesen temetni, ugyanis néhány ázsiai országban, mint
Dél-Korea, Kína és Japán, nagy jelentőségük van a kapcsolatépítés területén, kialakult saját kulturális szokásokkal.
„A névjegykártyák kölcsönös cseréje egy rituálé része Délkelet-Ázsiában, melyben megjelenik, hogy ki hol áll a hierarchiában, és ezáltal megadja a találkozó alaphangját, stílusát is" – fejtette ki egy szingapúri etikett- és kapcsolatépítési tréner.
Azonban a világjárvány hatására már itt is kezd visszaszorulni ez a szokás. Az emberek ugyanis az irodákba visszatérve már nem várják el ennyire szigorúan a névjegykártyák adását, függetlenül attól, hogy a rögzült szokások után az még mindig a jó üzleti etikettet és a professzionalizmust képviseli.