Warren Buffett nem véletlenül a világ egyik legismertebb befektetője. A sokszor csak Omahai Orákulumként emlegetett guru ezen a héten ünnepelte a 91. születésnapját, és vállalata, a Berkshire Hathaway továbbra is kiemelkedő név a piacon. Buffett karrierjének indulásáról és karrierjéről itt írtunk részletesen.
Buffett sikerének és elismertségének titka, hogy hosszú távra tervez a befektetéseivel, és igen éles szemmel szúrja ki a jövő nagy sikereit.
Ráadásul a Berkshire egy hatalmas portfólióval működő vállalat, és a bútorgyártástól a vasúton át a technológiai szektorig számos területen van érdekeltsége – írja a CNBC.
Noha a Berkshire elmulasztotta például az Amazon részvényeinek szárnyalását, az Apple hosszú ideje Buffett egyik nagy kedvence. Olyannyira, hogy a cég portfóliójában a technológiai szektor vállalataiban felvett részvénykitettség már eléri a 45 százalékot, köszönhetően jelentős részben az Apple papírok vásárlásának.
A Berkshire 2016-ban vett először Apple részvényeket, de a teljes befektetett összeg mára eléri a 120 milliárd dollárt, amivel messze az Apple papírjai teszik ki a legnagyobb arányt a portfólióban.
Összevetésképpen, tíz évvel ezelőtt még az IBM részvényei uralták a Berkshire részvényportfólióját.
Az új környezethez való alkalmazkodást mutatja az is, hogy a Berkshire egyre nagyobb lendülettel fektet be kezdeti nyilvános részvénykibocsátásokba (IPO), illetve IPO előtt álló cégekbe. Bár Buffett egykor még kifejezetten ellenezte ezt a stratégiát, a piacon sokan úgy vélik, hogy a két befektetési tanácsadója, Todd Combs és Ted Weschler elkezdték eltolni a céget a startupok és IPO-k irányába.
Az ilyen jellegű befektetésekre jó példa volt, amikor a Berkshire 2018-ban bevásárolt a brazil StoneCo nevű pénzügyi technológiai vállalat papírjaiból az IPO idején, majd a befektetés értéke 700 millió dollár fölötti összegre emelkedett, köszönhetően annak, hogy a cég árfolyama megduplázódott a piacra lépése óta. Ugyanabban az évben a Berkshire beszállt a digitális fizetési megoldásokban utazó Paytm nevű indiai startupba is.
A közelmúlt példái közül pedig kiemelkedik, amikor 2020-ban 250 millió dollárnyi részvényt szereztek a Snowflake IPO-ja során, majd idén júniusban 500 milliót fektettek be IPO előtt a Nubank nevű brazil digitális bankba.
Mindezt úgy, hogy Buffett korábban rendre hangsúlyozta, mennyire nem szeret piacra lépés előtt befektetni cégekbe, mivel ez olyan, mint ha lottón próbálna szerencsét. Mindehhez olyannyira tartotta is magát a Berkshire a jelenlegi hullámig, hogy korábban a legutóbbi nagy IPO, amelybe befektetett, a Ford tőzsdére lépése volt, 1956-ban.
Mióta viszont az említett új szereplők felelnek a befektetésekért, a Berkshire részvényportfóliója sokkal dinamikusabb lett, ami jól mutatja, hogy a vállalat igen lendületesen és jól alkalmazkodik a változó piaci környezethez.
Emellett azonban a Berkshire továbbra is jelentősen támaszkodik hagyományos nagyvállalatok részvényeire is. Buffett cégének olyan óriásokban van komoly érdekeltsége, mint a JPMorgan Chase, a Wells Fargo, a PNC Financial, az American Express vagy a Bank of America.
A jövő egyik nagy kérdése a Berkshire-rel kapcsolatban, hogy a vállalat mikor tervezi a következő nagy felvásárlását.
A cégnek ugyanis június végén 144 milliárd dolláros likvid készpénzállománya volt, vagyis bőven lenne miből akvizíciókat végrehajtania.
Ráadásul évtizedeken keresztül a vállalatok szinte önként jelentkeztek, hogy a Berkshire vásárolja fel őket, Buffett neve ugyanis már önmagában pozitív jelzés volt a piacon.
Mindazonáltal úgy tűnik, a Berskhire másra költi inkább a készpénzállományát. A cég csak az idei negyedik negyedévben mintegy 6 milliárd dollár értékben vásárolta vissza a saját részvényeit, amivel az első féléves visszavásárlás elérte a 12,6 milliárd dolláros szintet.
A Berskhire a mindenkori részvény-visszavásárlási rekordját a múlt évben állította be, 24,7 milliárd dollárral.
Ez azt jelenti, hogy Buffett cége az akvizíciók helyett inkább a saját részvényeseit jutalmazza. Ennek köszönhetően pedig a Berkshire B osztályú részvénye gyorsan le is dolgozta a koronavírus-járvány alatti gyengélkedést, visszapattanva a mindenkori csúcs körüli szintre. A papír az idei évben nagyjából 23 százalékot emelkedett Buffett születésnapjáig.
A Berkshire 2011-ben kezdett bele egy visszavásárlási programba, ami szintén váltás volt Buffett korábbi véleményéhez képest. A guru ugyanis még 1999-ben úgy nyilatkozott, hogy nem hajtana végre visszavásárlást, csak abban az esetben, ha a Berkshire részvénye „drámaian alulértékelt" lenne.
A nagy fordulat aztán 2018-ban jött, amikor a cég eltörölte a részvény-visszavásárlásra vonatkozó belső korlátozásait, vagyis azóta a Berkshire annyi saját papírt vehet, amennyit jónak lát.
Összességében tehát jól látszik, hogy az elmúlt évtizedekben a Berkshire Hathaway igen komoly változásokon ment keresztül, ami meglátszik a piaci folyamatokhoz való hozzáállásban is. Továbbra is biztos azonban, hogy a 91 éves Buffett hírneve töretlen, a Berkshire pedig üzletileg is rendkívül sikeresnek számít, alkalmazkodva az új gazdasági és piaci körülményekhez.