A sportkártyák először az 1800-as évek végén jelentek meg azzal a céllal, hogy népszerűsítsék az akkoriban sikeres klubokat és szövetségeket az emberek körében. Eleinte a gyártók cigarettásdobozok mellé csomagolták ezeket a kartonlapokat, később viszont már különálló termékként lehetett megszerezni a sportolók arcképével ellátott papírdarabokat. Pár évtized alatt már komoly nemzetközi piac épült ki a gyűjthető kártyákból. Magyarországon azonban csak a XX. században, a rendszerváltás után jelentek meg ezek a termékek, illetve a különböző matricák.
A legnagyobb kereslet a gyűjthető sportkártyákra az Egyesült Államokban van, ez az ország vezeti a globális piacot. Az USA-ban főleg a baseball-játékosokat ábrázoló lapok dominálnak, de manapság már kezdik átvenni az uralmat azokon a kosárlabda ismert szereplői.
Ma már a legdrágább kártyákért több millió dollárt kérnek el, ami az igazán lelkes és gazdag gyűjtőknek nem jelent akadályt abban, hogy megszerezzék az igazán ritka példányokat.
1991-ben Wayne Gretzky hokilegenda rekordot jelentő 451 ezer dollárt (több mint 140 millió forintot) fizetett az American Tobacco-nak egy Honus Wagner kártyáért, ami az akkori kor legnagyobb baseball sztárját ábrázolja. A rekordot pedig egy igencsak elszánt vállalkozó, Rob Gough tartja, aki 5,2 millió dollárért (körülbelül 1,6 milliárd forint) szerezte meg magának az 1952-es Mickey Mantle kártyát.
Azonban nem csak a híres sportolókat ábrázoló kartonlapokból áll a gyűjthető kártyák piaca, hanem olyan témák is megfordulnak az iparban, mint a Pokémon, a Magic: The Gathering, illetve a Yu-Gi-Oh. Az elsőként említett rajzfilm hatalmas népszerűségnek örvendett hazánkban is, de a legtöbben mégis a chipsekből megszerezhető „tazókat" preferálták a gyűjthető kártyák helyett. Mostanra az utóbbiak komoly bevételi forrást jelenthetnek. Idén februárban egy Pikachut ábrázoló Illustrator lapot 375 ezer dollárért, mintegy 116,3 millió forintért vásároltak meg, ami rekordmagasan előzi meg a franchisehoz tartozó többi darab árát.
Ken Goldin 2012-ben indította el saját kereskedelmi platformját, melynek idén januárban a bevétele 36 millió dollár volt. A Goldin Auctions márciusban tartott aukcióján pedig két nap alatt 45,2 millió dollár értékben vásároltak sportkártyákat, ami több, mint az egész 2019-es forgalma a vállalatnak. A legdrágábban eladott ereklyékért (rajtuk: Kobe Bryant, Roberto Clemente, Mickey Mantle) darabonként több mint egymillió dollárt fizettek a lelkes gyűjtők. Így nem meglepő, hogy a cég 2021-re akár elérheti a 200 millió dolláros forgalmat is, ami duplája lenne a tavalyi rekord évének – derült ki a Sportsmarketing közleményéből.
A Goldin Auctions pedig tovább növelheti dominanciáját a következő pár évben, mivel a vállalatában idén szerzett többségi részesedést egy elismert amerikai befektetőcég. A Chermin Group többek között olyan ismert hírességek pénzét kezeli, mint Chad Hurley, aki a YouTube társalapítója, illetve Kevin Durant, híres NBA kosaras.
A társaság 40 millió dollárt invesztált a Goldin Auctionsbe, hogy az megtarthassa vezető szerepét.
Számos forrás szerint a kártyák iránti kereslet ugrásszerű növekedése csak ideiglenes. A koronavírus-járvány miatt sok ember otthon maradt, így valóban előtérbe kerültek a különböző otthoni hobbik, köztük az ereklyegyűjtés is. Azonban a piacon megjelenő jelentős mennyiségű tőke optimizmusra ad okot, ami szerint a kártyagyűjtés nemcsak ideiglenes időtöltés sokak számára. Mindemellett az eddig fizikai formában árult termékek a blokklánc technológiának köszönhetően most már a digitális térben is helyet kaptak.
Ma már a kártyagyűjtés nagy szerelmeseinek digitálisan is van lehetőségük bezsebelni a kiszemelt lapokat. Egyik kiemelkedő szereplője a trendnek az NBA, ami 2020-ban Top Shot néven hozta létre a kosaraskártyák új generációját, amelyek virtuálisan lekövethető videók formájában vásárolhatóak meg. A korábban említett blokklánc technológiának köszönhetően ezek a mozgó képes tartalmak csak korlátozott számban érhetők el, így nem nézheti ezeket meg bármikor bárki. A rendszer alapját az NFT-k (nem helyettesíthető tokenek) alkotják, amelyek segítségével válik igazán exkluzívvá (azonosítható, de nem másolható) a megvásárolt tartalom.
Mindemellett a sportkártyák és gyűjtőalbumok terén egyik legnagyobb kiadónak számító Panini a spanyol elsőosztály labdarúgó ligával, a LaLiga-val együtt megalkotott egy olyan digitális felületet, ahol a lapok fizikai kiadásuk mellett digitálisan is beszerezhetőek. A Sportmarketing megírta, hogy a két vállalat március elsején kezdte el publikálni a terméksorozatot, amiből folyamatosan jönnek ki új példányok, amelyekre licitálni lehet.
A magyar fejlesztésű kártyák egyik fő képviselője több évtizedes sikertörténetet tudhat maga mögött. A Beholder Kft. 1995-ben adta ki a Magic: The Gathering mintájára megalkotott: Hatalom Kártyái Kártyajátékot (HKK), amihez a pakli eredeti tervezői, Makó Balázs és Tihor Miklós, máig terveznek új lapokat.
A vállalat hazai népszerűsége több konkurens céget megihletett, akik később megpróbálkoztak saját kártyajáték kiadásával, de egyikük sem ért el maradandó sikereket.
Debrecenben és Budapesten is megtalálhatóak dedikált sportkártyaboltok, amelyek online is elérhetők az elszánt gyűjtögetők számára. Ezek a kisebb üzletek szerveznek úgynevezett „break" eseményeket, amely során a kártyákat tartalmazó dobozokat több érdeklődőnek adják el, mivel az egész szett megvásárlása jelentős összegbe kerülne. Azok, akik szeretnének a sorsolásban részt venni, jelentkeznek, majd egy bizonyos összegért cserébe spotot foglalhatnak (megadott, hogy mennyi a maximum spot). A kihúzás előtt az illető vagy kiválaszthatja melyik csapat játékosait szeretné megkapni, vagy teljesen véletlenszerű, hogy mit zsákmányol be magának. Amint beteltek a helyek, a dobozban megtalálható lapok élő közvetítésben, sorsolással találnak gazdára.
Magyarországon a legnépszerűbb internetes platformok az ereklyék beszerzésére: az eBay, a Vatera, illetve különböző kisebb dedikált boltok weboldalai.
A Vatera eladási adataiból kiderült, hogy a kosaras sportkártyák a 2020-as év első felében körülbelül 140 ezer forintos forgalmat hoztak a vállalat platformján, míg idén több mint négyszeresére nőtt meg ez az összeg. Az ismert focistákat ábrázoló lapokból származó bevétel pedig tavaly (január-június) mintegy 300 ezer forint volt a Vaterán, míg idén már meghaladta az 500 ezer forintot. A növekedés mögött az állhat, hogy az emberek szívesen vásárolnak darabonként, illetve szettben egyaránt sportkártyákat. A hazai csapatok közül az Ferencvárosi Torna Club volt a legkeresettebb a lapokon, a magyar sportolók közül pedig Puskás Ferenc.