Vagyonokért lehet élvezni az Orient Expressz luxusélményét - galéria

Orient expressz
Igen, ez egy vonat fülke, pontosabban egy lakosztály részlete az Orient expresszen
Vágólapra másolva!
A luxus magánrepülőgépek hajnala előtt az uralkodócsaládok és a társadalmi elit tagjai luxusvonatokon utaztak Európában. A leghíresebb vonat pedig a legendás Orient Expressz volt, amely a két világháború között élte a fénykorát, majd Agatha Christie világhírű, agyafúrt krimiregénye gondoskodott a halhatatlanságáról. Az Orient Expressz azonban ma is üzemel, és a működtetője a Louis Vuitton mögött is álló LVMH konglomerátum utazási leányvállalata.
Vágólapra másolva!

Az Orient Expressz a mai napig talán a történelem leghíresebb vonata. Az általa kínált luxus mindenképpen egyedülálló élménynek számít, azonban ezért vagyonokat kell fizetni – derül ki a CNBC összefoglalójából.

Az átlagos egy éjszakás út ára ugyanis 1700 fontba (kb. 730.000 forint) kerül.

Ez az induló ára a Firenze és Párizs közötti útvonalon elérhető, mai hivatalos nevén Venice Simplon-Orient-Express járatra.

Ez azonban még messze nem minden, több más út is elérhető azok számára, akik ki tudják fizetni azt. Az LVMH luxusipari konglomerátum alá tartozó üzemeltető, a Belmond ugyanis ennél drágább (sokkal drágább!) szolgáltatásokat is kínál.

A képre kattintva galéria nyílik, és a képek alatt további érdekes információkat is olvashat az Orient Expresszről!

Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon
Orient Express, vonat, vasút, luxus, utazás, vagon

Ha azonban valaki azt hinné, hogy az elképesztő árak eltántorítják az utasokat, az hatalmasat téved, a számok ugyanis mást mutatnak. 2019-ben például az Orient Expressz bevételei 70 százalékkal haladták meg a 2015-ös szintet – mondta Gary Franklin, a Belmond alelnöke.

Amikor pedig az utak újraindultak júniusban, a koronavírus-járvány enyhülésével, az utasok szinte rohantak jegyeket venni.

Franklin hangsúlyozta is, hogy a járvány utáni világban az emberek utazási lázban égnek, ami a luxusutak iránti érdeklődést is megemeli. Ráadásul egyre nagyobb igény van a lassú utazásokra is, mivel ezek ma már különleges élménynek számítanak – tette hozzá.

Történelmi luxus

A Venice Simplon-Orient-Express 11 hálókocsiból, 3 éttermi kocsiból, egy bárkocsiból, valamint 2 személyzeti kocsiból áll. Ezzel pedig egész Európában a leghosszabb személyvonatnak számít.

A vonat maga azonban közel sem átlagos.

Mind a 17 kocsi részét képezte az egykori, történelmi Orient Expressznek, amely eredetileg Párizs és Isztambul között haladt, 1883-tól.

Később a szolgáltatást Európa más városaiban is elérhetővé tették, és a járat a fénykorát a két világháború között élte. A jelenleg üzemben lévő kocsik közül a legrégebbit még 1926-ban építették.

Az Orient Expressz története szinte egybeforrt a tizenkilencedik és huszadik századi Európa történelmével. Forrás: AFP/Mehdi Fedouach

A légi közlekedés aztán világszerte, fokozatosan szorította háttérbe a vasúti közlekedést. Végül a kocsik tönkrementek, az Orient Expressz szolgáltatásai pedig megszűntek.

A fordulat az 1970-es években következett be, amikor az amerikai James Sherwood, a Belmond alapítója az Orient Expressz több leromlott állapotú kocsiját is megvette egy aukción,

majd 1982-re sikerült elég kocsit megvásárolni és helyreállítani az eredeti állományból ahhoz, hogy létrejöhessen a ma is működő Venice Simplon-Orient-Express.

Új utak Európában

A koronavírus-járvány miatt az Orient Expressz teljes 2020-as szezonja kiesett – a szezon márciustól novemberig tart. A 18 hónapig tartó leállást követően júniusban indították újra a járatot, mégpedig új, népszerű európai városok bevonásával.

London, Párizs és Velence mellett a luxusvonat most már érinti Amszterdamot, Brüsszelt, Genfet, Rómát, valamint Firenzét is.

Az új, amszterdami vonal egyébként kifejezetten népszerű – emelte ki Franklin. Erre szinte az összes jegy elkelt 2022-re.

A „nagy lakosztályok" árai személyenként 5300 fontnál (több mint 2,2 millió forint) kezdődnek Forrás: AFP/Elliott Verdier

A Belmond azonban a leállás alatt sem tétlenkedett. Három „nagy lakosztályt" adtak hozzá a vonathoz. Ilyen lakosztályból így már összesen hat darab elérhető a vonaton. Ezek két utasra vannak tervezve, és tartozik hozzájuk hálószoba, társalgó, valamint saját fürdőszoba is – márvánnyal és kézzel fújt olasz üveggel.

A „nagy lakosztályok" árai személyenként 5300 fontnál (több mint 2,2 millió forint) kezdődnek, a rövidebb utakra.

Franklin kiemelte, hogy a lakosztályok igen népszerűek, mivel kellő magánszférát biztosítanak, főként a különleges alkalmakra foglalt utazások idején.

Luxusélmény vagyonokért

A történelem, a legendák, és nem mellékesen Agatha Christie híres regénye (és annak filmes adaptációi), a Gyilkosság az Orient Expresszen is hozzájárultak a vonat tartós népszerűségéhez.

S bár a legtöbb út egy éjszakára szól, vannak alternatív lehetőségek is, mint például a híres öt éjszakás út, amely feleleveníti az eredeti, Párizs és Isztambul közti utazást.

Ennek további különlegessége, hogy egy évben csupán egyszer (augusztusban) indul, a jegyek pedig általában már a megelőző évben nagyon gyorsan elkelnek.

Erre a történelmi, öt éjszakás útvonalra az ikerkabinok 35.000 fontba (kb. 15 millió forint) kerülnek, míg a „nagy lakosztályok" ára egészen elképesztő, 110.000 font (több mint 47 millió forint). Ha valaki kedvet kapott volna a jövő augusztusi úthoz egy lakosztályban, az már lekésett, ugyanis 2022-re mind a hat „nagy lakosztályt" lefoglalták.

A Venice Simplon-Orient-Express felújított kocsija Forrás: AFP/Christophe Archambault

Noha Franklin elismeri, hogy az Orient Expressz látványosan drága, kiemeli, hogy magának a vonatnak a fenntartása, valamint a szolgáltatás biztosítása sem olcsó. A fenntartási munkák mellett ugyanis nagyon drága ételek és italok vannak benne az árban, de a vasúti hálózathoz való hozzáférés költsége is igen magas.

Ráadásul – tette hozzá – mindössze 120 embert szállásolnak el egy olyan vonaton, amely akár 2000 embert is elbírna.

Franklin úgy látja, az Orient Expresszre úgy érdemes tekinteni, mint egy különleges élményt nyújtó magánrepülőgépre, amely kerekeken halad. A kocsik pedig egyenesen „műalkotásoknak" számítanak.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!