A lépés értelmében a döntéshozók egészen 2022. február 15-éig szólóan rendelkeztek az üzemanyagplafon alkalmazásról. A Blokkk.com kiszámolta, hogy a fékezetlen, hatósági árszabás nélkül 500 forint körül becsült árakból kiindulva - hiszen ki tudja pontosan, hogyan változik a kőolaj világpiaci ára és a forint árfolyama - a most bevezetett hatósági árral jelentős összeg,
három hónap, azaz az árplafon időtartama alatt körülbelül 45-50 milliárd forint
maradhat az autósok zsebében.
2019 első három negyedévéhez képest 2021 első kilenc hónapjában 8-9 százalékkal kevesebbet tankoltunk, de így is 80 milliárddal többet fizettünk a kutaknál.
A járvány előtti időszakban, 2019-ben és 2020-ban jellemzően 400 forint alatt hullámoztak az literenkénti üzemanyagárak, bár egy-egy hónapban volt, hogy ezen szint felé is kúsztak. 2021 elején lépte át a 400 forintos havi átlagos árszintet a benzin (a 95-ös oktánszámú benzin februárban, a gázolaj már januárban). Az év közepén 450 forint környékén mozogtak az árak, őszre pedig elérkezett az 500 forint feletti ár a kutakon.
Októberben a másfélszeresét költöttük üzemanyagokra a 2019-es értéknek, közel 270 milliárd forintot, úgy, hogy havi átlagára a benzinnek 487 forint, a gázolajé 499 forint volt októberben.
Az autósok 500 forint alatti átlagos üzemanyagárak mellett sem spóroltak, sőt, a legdrágább benzinárak mellett érték utol a járvány előtti tankolások szintjét, literben (volumenben) számolva. Mindehhez hozzátartozik, hogy októberben a heti monitoros statisztika szerint csaknem másfélszerese volt a tankolások értéke a 2019-esnek, de az árak ennél kisebb mértékben nőttek, tehát az értékesítési volumen emelkedett.
A kormány lépésében feltehetően az is szerepet játszott, hogy a volumen növekedését megőrizze, hiszen az üzemanyagpiac egyik mozgatója a gazdaságnak, így cseppet sem elhanyagolható költségtényező - áll az összeállításban.