Az intermodális rakodási technológia vezető gyártója,
az osztrák Künz 50 munkatársa két hét alatt, 12 órás műszakokban állította fel Európa legmodernebb termináljának három, sínen guruló óriásdaruját.
Az egyik, 41 méter fesztávú szerkezet a legnagyobb szárazföldi átrakó Európában. A másik két daru 28 méter széles. Mindegyik 28 méter magas, és egyenként 45 tonna terhet tudnak rakodni.Szintén áll már a terminál negyedik, 20 méter magas gumikerekes daruja is.
A darukat mostoha időjárási körülmények között építették fel, mutatjuk a munkáról készült rövid time-lapse-videót:
Élőkép az épülő terminálról INNEN érhető el.
Az óriásdarukat 5G-s kapcsolat segítségével távolról, egy irányítóközpontból vezérlik majd, amely biztonságosabb és jobb munkafeltételeket biztosít a személyzetnek. Mindegyikre húsz nagyfelbontású kamerát telepítettek, amelyek képét az 5G segítségével valós időben látják a terminál központjában, és ugyanúgy, késleltetés nélkül tudnak reagálni, így úgy tudják irányítani a darukat, mintha azokon, egy fülkében dolgoznának.
A terminál villámsebességgel épül, mindössze egy év alatt jutott el az indulástól az utolsó munkálatokig. 2020 októberében kezdték el a földmunkát a 140 hektáros (a Margitszigetnél nagyobb) területen, az építési munkák idén januárban indultak. Mostanra az összesen mintegy tíz kilométer hosszú normál és széles nyomtávú vasúti pálya, valamint a közúti közlekedésre és a konténerek tárolására használt 225 ezer négyzetméter betonburkolat építése befejeződött. A terminál központi épületében a belsőépítészeti munkák folynak, készül a raktár, a gépjárműtároló és a konténerjavító műhely is.
A térségben, ahol 1990-ig jelentős áruforgalom haladt át és a vasút meghatározó szerepet játszott a foglalkoztatásban, az elmúlt évtizedekben leépült a teherforgalom, a vasúti nyomtávváltás miatt szükséges átrakodás. Ugyan számos elképzelés és tanulmányterv született a térség fejlesztésére, több esetben az alapkövét is lerakták egy-egy beruházásnak, valódi előrelépés azonban nem történt. A magánberuházásban készülő EWG viszont egy év alatt elkészül, és jövőre már, fokozatos kapacitásbővítéssel jelentős, áruforgalmat kezelhet a legmodernebb technológiával.
A terminál évente akár 1 millió darab 20 lábas konténert (TEU) is tud majd kezelni,
elméleti kapacitását és területét tekintve is a legnagyobb ilyen létesítmény lesz a kontinensen.
A modern kor követelményeivel, valamint az EU vasúti és klímastratégiájával összhangban működése során nagy figyelmet fordít a környezetre. A létesítmény zöldtechnológiával valósul meg,
energiaellátást többek között nagy teljesítményű napelempark, valamint hőszivattyú rendszer biztosítja.
A terminál területén kizárólag elektromos termináltraktorokat és e-autókat használnak majd. Az EWG-be a legmodernebb technológiát építik be, itt irányítják majd Európában elsőként távolról, 5G-technológiával a darukat, valamint
egy magyar startup vállalkozás közreműködésével felépítik az EWG digitális ikertestvérét (Digital Twin) is, amely valós időben, 3D-ben követi a logisztikai központ folyamatait és működését
– a vonatok, a kamionok, a daruk, a szállítójárművek mozgását és az áruk útját, ezzel a folyamatok tervezhetőségét, optimalizálását és a hatékonyság növelését segíti az Ipar 4.0 elveinek megfelelően.