Még a mostani fiatal felnőttek között is vannak olyan generációk képviselői, amelyek tagjainak közvetlen tapasztalata van arról, milyen volt egy hétköznapi bürokratikus élethelyzet a digitális világ előtt. Útlevéligénylésnél a közeli postára kellett elsétálni az okmányhoz kapcsolódó díjat befizetni „sárga csekken", majd visszasétálni a hivatalba. Ha pedig valaki kevésbé érezte magát otthon a készpénzátutalási megbízások világában, havi több alkalommal is utalási megbízást adhatott számlavezető bankjának ismétlődő költségeinek fizetésére, már ha valamiért nem tudott vagy akart csoportos beszedési megbízást adni. A példák sorát hosszasan folytathatnánk.
Az elmúlt években persze sok minden megváltozott, ezek az élmények akár távolinak is tűnhetnek, pedig valójában nem régiek. A digitális forradalom, majd a pénzügyek világának online térbe helyeződése, az úgynevezett fintech-ökoszisztémák megjelenése, ezeket a tapasztalatokat végképp a múlt emlékei közé helyezte.
Különösen azóta, hogy Magyarországon is egyre többen veszik szó szerint kezükbe – okostelefonjukra költöztetve – a pénzügyeiket.
Manapság már egyáltalán nem ritka az, hogy valaki itthon is határokon átnyúló pénzügyi szolgáltatást vesz igénybe, az pedig, hogy a közösségi média böngészése közben részvényekkel kereskedik pusztán a telefonja segítségével, már nem is vált ki csodálkozás környezetéből.
Mindeközben persze a hazai pénzintézeteknél is zajlik a digitális pénzügyi forradalom, mégpedig nem is akármilyen. Az Origón a napokban megjelent interjúban a Gránit Bank lakossági ügyvezető igazgatója beszélt többek között arról, milyen óriási jelentősége van annak, hogy valaki digitális pénzügyi szolgáltatót választ ügyeinek intézésére. Most pedig kipróbáltuk a Gránit online szelfis számlanyitási megoldását, aminek különös apropóját az adta, hogy az egyszerre zöld és digitális szolgáltatásokban úttörő szerepet vállaló hazai pénzintézet számlanyitási jóváírással üdvözli új ügyfeleit.
Egyes megközelítések szerint a zöld színnek nyugtató hatása van, de alighanem nem ez az egyébként fontos szempont, hanem a fenntarthatóság iránti elkötelezettség az oka annak, hogy a Gránit Bank alkalmazása ebben a színben jelenik meg, letöltve azt az AppStore-ból vagy a Google Play áruházból. A banknál nagyon komolyan gondolják a környezettudatosság ezen vonatkozását is: az alkalmazás ugyanis nem pusztán a meglévő ügyfeleket szolgálja ki, hanem azon keresztül megnyitható új számla is, elvégezhető a kapcsolódó bankkártya igénylés. Ennek pedig az a jelentősége, hogy a folyamat teljes digitalizációjával nem csak az ügyfél kényelme valósul meg – ki sem kell mozdulnia a lakásából –, hanem a papíralapúság mellőzésével rengeteg, egyébként kivágásra kerülő fa menthető meg. A bank emellett egy úgynevezett Öko Kalkulátort is kínál a tudatos felhasználóknak, amivel önállóan tudják nyomon követni bankkártyás vásárlásaik karbonlábnyomát.
Maradva a teljesen digitális, szelfis számlanyitásnál, a Gránit Bank ebben a néhány perces műveletben olyat mutat és olyan ügyfélélményt ad, ami minden, egyébként sokak által etalonnak, de legalábbis mérvadónak tekintett digitális pénzügyi megoldással felveszi a versenyt. Bármennyire is „elragadtatott" összegzésnek tűnik, de
a telepített applikációval tényleg úgy tudunk az említett percek alatt, egy egyébként is kedvező feltételű számlát nyitni és ahhoz bankkártyát igényelni, hogy fel sem kell állni a fotelből, és mindennek a végén még miénk a 10.000 Forintos üdvözlő jóváírás is.
Mindössze arra van szükségünk, hogy új típusú – chipes – személyi igazolványunk legyen (ezek 2016. január 1-jétől jelentek meg a hazai közigazgatásban), illetve hogy okostelefonunk rendelkezzen az NFC-technológiával. Ez is egyre általánosabb manapság, sőt, sokak telefonja valószínűleg úgy képes erre, hogy használója ezt nem is tudja, ebből adódóan a képességet ki sem használja.
A Gránit Bank applikációja – és egyébként általános kommunikációja – nem azért tegezi a felhasználót, mert az most „trendi" a vállalatok részéről. Hanem azért, mert ahhoz az egyszerűséghez és magától értetődőséghez, amit az alkalmazás kínál a számlanyitáshoz, ez kétségtelenül illik is.
Az applikáció néhány képernyővel vezet végig a folyamaton, melyen belül a kiválasztásnál akkor is megnézhetjük, pontosan mire lesz képes a számlacsomagunk, ha addig nem tettük meg, például a weboldalon.
Dönthetünk arról, milyen bankkártyát kérünk hozzá, a Gránit Bank háromféle Mastercard-ot kínál az ügyfeleknek. Ugyanígy, meg kell határoznunk azt, milyen típusú számlát nyitnánk, érdekes volt, hogy az általunk választott csomaghoz megtakarítási számla is elérhető volt. De ugyanazon a képernyőn tehető meg a devizás számlák kiválasztása is. A folyamatot apró magyarázatok megnyitása segítheti, kis keretekben olvashatók részletesebb információk egy-egy tulajdonsággal vagy szolgáltatással kapcsolatban.
Az egész folyamat kétségtelenül leglátványosabb része az, amikor a személyi igazolványunkat illetve a lakcímkártyákat fotózzuk le. Majd amikor a lefotózott személyi igazolványt az alkalmazással, NFC-képes telefonunkkal „letapogatjuk". Ez a chip a chippel kommunikáció valóban olyan, mint egy nem is olyan régi tudományos-fantasztikus film. Csak itt kalandok helyett egy jó kondíciójú bankszámla lesz az eredmény, jóváírással, nemzetközileg is használható bankkártyával, a személyi igazolványról digitálisan gyűjtött adatokkal (bár ennek látványos jele nincs, de egészen biztos, hogy a rendszer több dolgot, például az életkori megfelelést ellenőrzi a háttérben). Egyedül ugyanakkor ezen a ponton éreztünk egy apró kényelmetlenséget. Mégpedig akkor, amikor személyi igazolványunk fotózásakor telefonunknak nem sikerült zoomolnia, így vissza kellett lépnünk, hogy a műveletet újra megpróbáljuk. Ilyenkor a teljes folyamatot elölről kellett kezdeni, az alkalmazás korábbi választásainkat nem jegyezte meg. A Gránit Banknál kérdésünkre elmondták, mit kell tenni ebben az esetben: mivel az igazolványok fotózásakor az applikáció megmutatja, hogyan sikerült a kép, a nem megfelelő fotót egy gombnyomással el lehet utasítani és egy újabb fotót lehet készíteni.
A javításra tehát van mód, csak éppen nem kell tovább sietni a nyitási folyamatban.
A szelfivel és hangazonosítással elvégzett végső identifikáció után következett a procedúra tulajdonképpen leghosszabb része, ez pedig a szerződéstervezet áttekintése. A szerződésátolvasás időtartam persze független az applikációtól. A tesztelés során felmerült bennünk, hogy könnyítené a folyamatot – hiszen viszonylag nagy mennyiségű, jogi jellegű szöveget kell a telefon kijelzőjén elolvasni –, ha az alkalmazás egy ideiglenesen megnyíló, védett internetes oldalon, egy átmeneti linkkel felkínálná a képernyőre optimalizált változatát a szerződésnek. A banknál felvetésünkre jelezték, hogy az általunk javasolt megoldás IT biztonság szempontjából sok kérdést vetne fel, javasolták viszont a nagyítási funkció használatát, amely lehetővé teszi a szerződésbe való zoomolást.
Összességében kiváló ügyfélélménnyel találkozhattunk a Gránit Bank digitális szelfis számlanyitásakor, melyhez szerintünk sokat tett hozzá, hogy tényleg mindent néhány pöccintéssel el lehetett intézni a pár perces folyamatban, bankfiókba tett zarándoklat helyett.
A pénzintézet szolgáltatásait nyilvánvalóan nem csak azért érdemes figyelembe venni bankválasztáskor, mert most jóváírással kedveskednek az ügyfeleknek, hanem azért mert digitálisan, „zölden", és egyébként is kedvező kondíciókkal nyújtják azokat.
A cikkben illusztrációként felhasznált képeket a Gránit Bank bocsátotta az Origo rendelkezésére.