Szelfivel és zölden nyitottunk bankszámlát, és még pénz is jár érte

Gránit Bank, applikáció
Vágólapra másolva!
Manapság minden, magára és ügyfeleire valamit is adó pénzintézet rendelkezik valamilyen digitális megoldással a pénzügyek kezelésének egyszerűsítésére, és a banki ügyintézéstől való viszonylagos függetlenítésére. Ahhoz persze, hogy pénzügyeink legyenek egy banknál, a pénz mellett általában bankszámla is kell. Kipróbáltuk, ez utóbbira hogyan lehet szert tenni a hazai bankok között a digitális pénzügyek világában az élvonalban lévő Gránit Banknál.
Vágólapra másolva!

Még a mostani fiatal felnőttek között is vannak olyan generációk képviselői, amelyek tagjainak közvetlen tapasztalata van arról, milyen volt egy hétköznapi bürokratikus élethelyzet a digitális világ előtt. Útlevéligénylésnél a közeli postára kellett elsétálni az okmányhoz kapcsolódó díjat befizetni „sárga csekken", majd visszasétálni a hivatalba. Ha pedig valaki kevésbé érezte magát otthon a készpénzátutalási megbízások világában, havi több alkalommal is utalási megbízást adhatott számlavezető bankjának ismétlődő költségeinek fizetésére, már ha valamiért nem tudott vagy akart csoportos beszedési megbízást adni. A példák sorát hosszasan folytathatnánk.

Az elmúlt években persze sok minden megváltozott, ezek az élmények akár távolinak is tűnhetnek, pedig valójában nem régiek. A digitális forradalom, majd a pénzügyek világának online térbe helyeződése, az úgynevezett fintech-ökoszisztémák megjelenése, ezeket a tapasztalatokat végképp a múlt emlékei közé helyezte.

Különösen azóta, hogy Magyarországon is egyre többen veszik szó szerint kezükbe – okostelefonjukra költöztetve – a pénzügyeiket.

Manapság már egyáltalán nem ritka az, hogy valaki itthon is határokon átnyúló pénzügyi szolgáltatást vesz igénybe, az pedig, hogy a közösségi média böngészése közben részvényekkel kereskedik pusztán a telefonja segítségével, már nem is vált ki csodálkozás környezetéből.

A Gránit Bank applikációjának kezelőfelülete Forrás: Gránit Bank

Mindeközben persze a hazai pénzintézeteknél is zajlik a digitális pénzügyi forradalom, mégpedig nem is akármilyen. Az Origón a napokban megjelent interjúban a Gránit Bank lakossági ügyvezető igazgatója beszélt többek között arról, milyen óriási jelentősége van annak, hogy valaki digitális pénzügyi szolgáltatót választ ügyeinek intézésére. Most pedig kipróbáltuk a Gránit online szelfis számlanyitási megoldását, aminek különös apropóját az adta, hogy az egyszerre zöld és digitális szolgáltatásokban úttörő szerepet vállaló hazai pénzintézet számlanyitási jóváírással üdvözli új ügyfeleit.

Digitális és zöld ügyfélélmény

Egyes megközelítések szerint a zöld színnek nyugtató hatása van, de alighanem nem ez az egyébként fontos szempont, hanem a fenntarthatóság iránti elkötelezettség az oka annak, hogy a Gránit Bank alkalmazása ebben a színben jelenik meg, letöltve azt az AppStore-ból vagy a Google Play áruházból. A banknál nagyon komolyan gondolják a környezettudatosság ezen vonatkozását is: az alkalmazás ugyanis nem pusztán a meglévő ügyfeleket szolgálja ki, hanem azon keresztül megnyitható új számla is, elvégezhető a kapcsolódó bankkártya igénylés. Ennek pedig az a jelentősége, hogy a folyamat teljes digitalizációjával nem csak az ügyfél kényelme valósul meg – ki sem kell mozdulnia a lakásából –, hanem a papíralapúság mellőzésével rengeteg, egyébként kivágásra kerülő fa menthető meg. A bank emellett egy úgynevezett Öko Kalkulátort is kínál a tudatos felhasználóknak, amivel önállóan tudják nyomon követni bankkártyás vásárlásaik karbonlábnyomát.

Maradva a teljesen digitális, szelfis számlanyitásnál, a Gránit Bank ebben a néhány perces műveletben olyat mutat és olyan ügyfélélményt ad, ami minden, egyébként sokak által etalonnak, de legalábbis mérvadónak tekintett digitális pénzügyi megoldással felveszi a versenyt. Bármennyire is „elragadtatott" összegzésnek tűnik, de

a telepített applikációval tényleg úgy tudunk az említett percek alatt, egy egyébként is kedvező feltételű számlát nyitni és ahhoz bankkártyát igényelni, hogy fel sem kell állni a fotelből, és mindennek a végén még miénk a 10.000 Forintos üdvözlő jóváírás is.

Mindössze arra van szükségünk, hogy új típusú – chipes – személyi igazolványunk legyen (ezek 2016. január 1-jétől jelentek meg a hazai közigazgatásban), illetve hogy okostelefonunk rendelkezzen az NFC-technológiával. Ez is egyre általánosabb manapság, sőt, sokak telefonja valószínűleg úgy képes erre, hogy használója ezt nem is tudja, ebből adódóan a képességet ki sem használja.

A nap 24 órájában elvégezhető a számlanyitás bárhol, ahol rendelkezésre áll internetkapcsolat Forrás: Gránit Bank

A Gránit Bank applikációja – és egyébként általános kommunikációja – nem azért tegezi a felhasználót, mert az most „trendi" a vállalatok részéről. Hanem azért, mert ahhoz az egyszerűséghez és magától értetődőséghez, amit az alkalmazás kínál a számlanyitáshoz, ez kétségtelenül illik is.

Az applikáció néhány képernyővel vezet végig a folyamaton, melyen belül a kiválasztásnál akkor is megnézhetjük, pontosan mire lesz képes a számlacsomagunk, ha addig nem tettük meg, például a weboldalon.

Dönthetünk arról, milyen bankkártyát kérünk hozzá, a Gránit Bank háromféle Mastercard-ot kínál az ügyfeleknek. Ugyanígy, meg kell határoznunk azt, milyen típusú számlát nyitnánk, érdekes volt, hogy az általunk választott csomaghoz megtakarítási számla is elérhető volt. De ugyanazon a képernyőn tehető meg a devizás számlák kiválasztása is. A folyamatot apró magyarázatok megnyitása segítheti, kis keretekben olvashatók részletesebb információk egy-egy tulajdonsággal vagy szolgáltatással kapcsolatban.

Valóra vált fantasztikum

Az egész folyamat kétségtelenül leglátványosabb része az, amikor a személyi igazolványunkat illetve a lakcímkártyákat fotózzuk le. Majd amikor a lefotózott személyi igazolványt az alkalmazással, NFC-képes telefonunkkal „letapogatjuk". Ez a chip a chippel kommunikáció valóban olyan, mint egy nem is olyan régi tudományos-fantasztikus film. Csak itt kalandok helyett egy jó kondíciójú bankszámla lesz az eredmény, jóváírással, nemzetközileg is használható bankkártyával, a személyi igazolványról digitálisan gyűjtött adatokkal (bár ennek látványos jele nincs, de egészen biztos, hogy a rendszer több dolgot, például az életkori megfelelést ellenőrzi a háttérben). Egyedül ugyanakkor ezen a ponton éreztünk egy apró kényelmetlenséget. Mégpedig akkor, amikor személyi igazolványunk fotózásakor telefonunknak nem sikerült zoomolnia, így vissza kellett lépnünk, hogy a műveletet újra megpróbáljuk. Ilyenkor a teljes folyamatot elölről kellett kezdeni, az alkalmazás korábbi választásainkat nem jegyezte meg. A Gránit Banknál kérdésünkre elmondták, mit kell tenni ebben az esetben: mivel az igazolványok fotózásakor az applikáció megmutatja, hogyan sikerült a kép, a nem megfelelő fotót egy gombnyomással el lehet utasítani és egy újabb fotót lehet készíteni.

A javításra tehát van mód, csak éppen nem kell tovább sietni a nyitási folyamatban.

Elképesztő teljesítmény az applikációtól, hogy egy komplex és adatvédelmileg is különösen kényes folyamatot pár perc alatt biztonságosan végrehajthatunk a telefonunkon Forrás: Gránit Bank

A szelfivel és hangazonosítással elvégzett végső identifikáció után következett a procedúra tulajdonképpen leghosszabb része, ez pedig a szerződéstervezet áttekintése. A szerződésátolvasás időtartam persze független az applikációtól. A tesztelés során felmerült bennünk, hogy könnyítené a folyamatot – hiszen viszonylag nagy mennyiségű, jogi jellegű szöveget kell a telefon kijelzőjén elolvasni –, ha az alkalmazás egy ideiglenesen megnyíló, védett internetes oldalon, egy átmeneti linkkel felkínálná a képernyőre optimalizált változatát a szerződésnek. A banknál felvetésünkre jelezték, hogy az általunk javasolt megoldás IT biztonság szempontjából sok kérdést vetne fel, javasolták viszont a nagyítási funkció használatát, amely lehetővé teszi a szerződésbe való zoomolást.

Összességében kiváló ügyfélélménnyel találkozhattunk a Gránit Bank digitális szelfis számlanyitásakor, melyhez szerintünk sokat tett hozzá, hogy tényleg mindent néhány pöccintéssel el lehetett intézni a pár perces folyamatban, bankfiókba tett zarándoklat helyett.

A pénzintézet szolgáltatásait nyilvánvalóan nem csak azért érdemes figyelembe venni bankválasztáskor, mert most jóváírással kedveskednek az ügyfeleknek, hanem azért mert digitálisan, „zölden", és egyébként is kedvező kondíciókkal nyújtják azokat.

A cikkben illusztrációként felhasznált képeket a Gránit Bank bocsátotta az Origo rendelkezésére.

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!