Itt készültek a magyar tengeralattjárók és hadihajók

Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
1947 - Magyarország - Újpesti hajógyári teherdaruk
Vágólapra másolva!
Magyarországon csupán a reformkorban indult be az ipari hajógyártás, ennek ellenére a 20. században már tengeralattjárók, torpedónaszádok és luxusjachtok sokasága készült a világszínvonalon működő magyar hajóépítő üzemekben.
Vágólapra másolva!

Hazánkban a sűrű folyóhálózat dacára, hajóipar egészen a reformkorig nem létezett. A hajógyártás meghonosítása és a balatoni gőzhajózás megteremtése gróf Széchenyi István érdeme volt, aki elhatározta, hogy az akkori Pest-Budát a dunai gőzhajózás központjává teszi. Egy korszerű mederkotró hajót rendelt meg Angliából, amelynek végső összeszereléséhez és üzembehelyezéséhez egy skót mérnök érkezett hazánkba, Adam Clark személyében. A fiatal szakember a munkálatok során olyannyira kitűnt, hogy 1835-ben a budapesti Lánchíd építéséhez már művezető mérnöknek is kinevezték.

A Duna pest-budai szakaszának kotrási munkálatai - ezeket azért végezték, hogy a medret a nagyobb hajók közlekedésére is alkalmassá tették - nagyjából másfél évet vettek igénybe. Ezután, szintén Széchenyi kezdeményezésére megalakult az Első Dunagőzhajózási Társaság.

1835-ben a társaság saját üzemében, az Óbudai Hajógyárban pedig megindult az iparszerű hajógyártás is.

1836-ban, az első óbudai gyártású vízi jármű, az Árpád vízre bocsátásakor hangzott el először a nyilvánosság előtt a magyar Himnusz. Az üzemet Európa egyik legmodernebbjévé fejlesztették, és gyártottak itt személyszállítót, uszályokat, áruszállítókat és vontatóhajókat is.

1911 - Magyarország, Budapest III., Óbuda - Az Óbudai Hajógyár sólyatere, épülő gőzhajók. DDSG Budapest, vagy a testvérhajói: DDSG Wien, vagy DDSG Schöndrunn Forrás: Fortepan/Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum/Történeti Fényképek Gyűjteménye/Óbudai Hajógyár gyűjteménye

Az Óbudai Hajógyár sikerén felbuzdulva rövidesen Angyalföldön, Újpesten és Balatonfüreden is alakultak kisebb-nagyobb hajóépítő üzemek, amelyek a világháború előtt már jelentős exportot is bonyolítottak.

Az állami beruházással épült hatalmas projekt, a Vaskapu-csatorna megnyitása 1896-ban még tovább lendítette a hajóforgalmat.

A külföldi megrendelések erőteljes növekedésének hatására a 19. század utolsó éveiben az újpesti hajógyárak egyesülésével létrejött a Danubius Hajógyár, amely abban az időben a Duna-medence legnagyobb és legkorszerűbb hajógyárának számított és mintegy 2000 munkást foglalkoztatott. A gyár a századfordulóra nagyüzemi technológiával működő vállalattá vált.

Megszerezte a monarchia flottaépítési megrendeléseinek egy részét,

majd a hadihajó-építés növekedésének következtében, 1911-ben fúzióra lépett a Ganz és Társa céggel. Így jött létre Magyarország mamutvállalata, a Ganz és Társa-Danubius Gép-, Vagon- és Hajógyár Rt. Az üzem a hamarosan beinduló fegyverkezésből is alaposan kivette a részét: 1918-ig egy csatahajót, 2 cirkálót, 16 rombolót, 32 torpedónaszádot, és 4 tengeralattjárót készítettek itt.

Kattintson a galériára, hogy bepillantást nyerjen az egykor világhírű magyar hajógyárak mindennapjaiba!

Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
Hajógyártás Magyarországon, galéria, 2021
retro szocializmus gyár gyárak
Magyarország,
Budapest III.,
Óbuda
Hajógyári-öböl, szemben a jóvátételre gyártott Mangalia Duna-tengerjáró motorhajó az Árpád (Sztálin) híd alól nézve. A kép jobb szélén a Szent Péter és Pál-templom. 1950
retro szocializmus gyár gyárak
Szovjet jóvátételre gyárott 400 LE-s vontató gőzhajó vízre bocsátása az Újpesti Hajógyári mederben.
retro szocializmus gyár gyárak 1960
Balatonfüred
a Balatonfüredi Hajógyár sporthajó gyártó részlege
retro szocializmus gyár gyárak 1960
Balatonfüred
a Balatonfüredi Hajógyár sporthajó gyártó részlege
IV. KÁROLY, Szőke Tisza, Szeged

Lapozzon a következő oldalra, hogy megtudja, hol készültek az egykor világhírű hadihajók és úszódaruk!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Origo Google News oldalán is!