Nagyon megugrott az elmúlt időszakban a kínai termékek iránti globális kereslet, ami mára azt eredményezte, hogy hiány keletkezett konténerekből. Ez pedig felhajtja a kereskedelmi árakat, ami a kínai export egészére is hatással lehet – írja a The Japan Times.
Július óta ugyanis folyamatosan hatalmas a kereslet a legkülönbözőbb kínai exportcikkek iránt, amit elsősorban a koronavírus-járvány fűtött.
Az orvosi maszkoktól kezdve az otthoni munkavégzéshez szükséges eszközökig számos terméket vásároltak Kínából a világgazdaság szereplői, mindez pedig igencsak megnövelte Kína exportját.
A kínai import ugyanakkor eközben igencsak elmaradt az exportnövekedéstől. Ennek egyik következménye, hogy most nincs elég konténer az országban az exportigények kiszolgálásához.
Ez viszont megnöveli az exportköltségeket, ami végső soron csökkentheti is a kínai kivitel iránti keresletet – mondja Serena Zhou, a hongkongi Mizuho Financial Group elemzője.
Az a különös helyzet állhat tehát elő, hogy bár alapvetően igen komoly kereslet mutatkozna a kínai termékek iránt, a konténerhiány olyan árnövekedéshez vezethet, hogy ez végül mégis csökkenti a tényleges globális vásárlást – tette hozzá a szakértő. Zhou kiemelte, a decemberi kínai külkereskedelemre már érezhető hatást gyakorolhatott a konténerhiány.
A következmények pedig nemcsak Kínában, de más ázsiai országokban is érezhetők.
Egy japán jelentés már decemberben figyelmeztetett a megemelkedő fuvardíjakra és a konténerek hiányára Délkelet-Ázsiában és Indiában.
Dél-Koreában pedig az egyik legnagyobb szállítmányozó cégnek számító HMM közölte a napokban, hogy 2021 első felében is tartós maradhat a konténer- és helyhiány. A társaság ennek következtében extra hajókat telepített az amerikai útvonalakra, és a hónap végén az Európába irányuló kereskedelmet is megtámogatja egy plusz hajóval.