Iszapos víz, leromlott állapotú kiszolgáló egységek, a nádasban, a vízfelszínen lebegő, eldobott műanyag palackok. Az utóbbi években ez a kép fogadta a Fertő tó magyarországi szakaszán fürdőzni vágyókat. „Sajnos sokan megtapasztalhattuk, hogy az elmúlt évek, évtizedek a folyamatos minőségromlásról szóltak a Fertő tó partján. Ennek ellenére mindannyiunkat, akik itt élünk, számos emlék köt ehhez a területhez. Talán többen hajlamosak túlságosan is ragaszkodni a régiekhez, miközben igazából mind vágyunk a jobbra, a szebbre.
A Fertő Part fejlesztés célja - több évtizedes elmaradást pótolva - a Fertő tó magyarországi szakaszán modern közösségi terek, sportolási és kikapcsolódási lehetőségek kialakítása"
- mondta az Origónak Barcza Attila, a térség országgyűlési képviselője. Barcza Attila felhívta a figyelmet arra, hogy miközben a magyar oldalon negyven éven át érdemi fejlesztés nem történt, addig az osztrák oldal egyre csak épült. Emiatt sok hazai, kikapcsolódni vágyó is az évek alatt egyre inkább az osztrák partot választotta pihenés gyanánt.
A kizárólag állami forrásból, a Modern Városok Program keretében megvalósuló beruházás célja, hogy Magyarországon is legyen minőségi, családbarát, a társadalom egészét kiszolgáló turisztikai tér a Fertő tó partján.
Barcza Attila hangsúlyozta: a Fertő tónál zajló változások nagyban elősegítik majd az emberek környezetének és életminőségének javítását.
A Fertő Part fejlesztés kivitelezési munkái december 17-én kezdődtek, ekkor történt meg a munkaterület átadása a kivitelezőknek - erről már Kárpáti Béla, a fejlesztést irányító Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. vezérigazgatója beszélt. Mint mondta: a beruházás a Fertő tó hazai partszakaszának mintegy két kilométeres szakaszát érinti, egy teljes egészében mesterségesen létrehozott szárazulatot. Ennek kialakítása az 1960-as években kezdődött azért, hogy itt – és a magyarországi oldalon csakis itt – meg lehessen közelíteni a nyílt vízfelületet, ugyanis a hazai oldalon a vízfelületet mindenhol nádas veszi körbe. Az érintett partszakaszt az 1960-80-as években feltöltötték, és létre jött a máig használt vízi telep.
A jelenlegi beruházás kizárólag a vízi telep területét érinti, ez az egyetlen olyan szakasz, ahol építkezni lehetett, és lehet ma is.
"A fejlesztési terület meghatározásánál elsődleges cél az volt, hogy a természetvédelem alatt álló területeket és a nádasokat érintetlenül hagyjuk.
A Fertő tó magyarországi része rendkívül gazdag élővilággal rendelkezik, mintegy 6500 hektár nádas van itt, ennek a legnagyobb része olyan terület, ahová még a nemzeti park szakemberei is csak ritkán lépnek be, a madárvilág itt teljesen háborítatlanul él"
– fejtette ki Kárpáti Béla.
A vezérigazgató elmondta: a beruházás elemeinek kialakításánál fontos szempont volt az egyensúly és a fenntarthatóság. A tervezésbe bevont szakemberekkel mindvégig törekedtek arra, hogy megtartsák a természeti és épített környezet egyensúlyát.
A fejlesztés következtében a beruházási terület 65-70 százaléka a jövőben is zöld terület marad
- tette hozzá Kárpáti Béla.
A vezérigazgató emlékeztetett:
a Fertő Part projekt első üteme 8,9 milliárd forintból valósul meg, és az időjárástól is függő átfutási ideje legfeljebb 16 hónap.
Ez idő alatt történnek meg a területrendezési földmunkák, a kotrási és víziközmű-építési munkálatok. Többek között iszaptározók, szikkasztók jönnek létre, partfalrendezési munkák kezdődnek, megtörténik a belső vízhálózat kiépítése.
Komoly támogatás érkezett a helyi vállalkozásoktól és civil szervezetekről
A beruházást komoly szakmai előkészítés, széles körű társadalmi egyeztetés előzte meg. A beruházó cég vezetője felidézte: a területet korábban is használó egyesületek és sportszervezetek már a tervezésnél szakértelmükkel segítették a munkát. A horgász egyesületek például a csónakkikötő befogadóképességét határozhatták meg, a vitorlás szövetség pedig a kikötő beállók számának és méretének paramétereit adhatta meg. A sétahajó-társaságok a lehető leghosszabb ideig szállíthatták az utasokat, 2020 őszéig járhattak a hajók. Ezenfelül minden olyan társadalmi egyeztetés lezajlott, amelyre a jogszabályok egyébként is kötelezték a beruházást.A fejlesztés központi célkitűzése, hogy minél több közösségi használatú, családbarát élményt kínáló elem kerüljön a területre - hangsúlyozta Barcza Attila. Az országgyűlési képviselő emlékeztetett:
a fejlesztés keretében megépül egy hazánkban, de a régióban is egyedülállónak számító 12 hektáros ökopark és egy hozzá kapcsolódó Ökocentrum, amelyben megtekinthető lesz a nádas rejtett élővilága.
A fejlesztés keretében számtalan séta- és tanösvény is kialakításra kerül, továbbá madarásztavat, vidramegfigyelő állomást hoznak létre, és egy hatalmas akvárium segíti majd a természeti kincsek láthatóvá tételét. A mozogni vágyókat sportolási lehetőségek várnak majd, a családok kikapcsolódásához szabadon használható játszóterek épülnek.
A Fertő tó partjára jellemző volt, hogy leginkább csak a nyári hónapokban látogatták, ezen azonban változtatni akarnak. Cél, hogy egész évben vonzó desztináció legyen ez a terület, ehhez pedig négyévszakos szolgáltatásokra, élmény- és sportlehetőségekre van szükség. Éppen ezért a nyári funkciók – mint például strand - mellett a fejlesztés része lett egy sportcentrum, vízi sporttelep klubházzal.
"Ezek kifejezetten azzal a céllal épülnek, hogy lehessen tematikus iskolai táborokat szervezni vagy a sportolók egész éves felkészülését biztosítani" - hangsúlyozta Barcza Attila.
Az országgyűlési képviselő emlékeztetett:
a turisztikai trendek azt mutatják, hogy a kikapcsolódást, pihenést keresők ma már nem egy-egy látványosságra vágynak, hanem ezek együttes, komplex elérhetőségére.
A Sopron-Fertő turisztikai térségben is egyszerre több fejlesztés zajlik, amelyek csúcspontja lesz a Fertő Part. Ez a tervek szerint a szomszédos falvakra, településekre is pozitív hatással lesz, mágnesként ide vonzva minél több érdeklődőt, ezzel is hozzájárulva a hazai turizmus erősödéséhez.
Barcza Attila arra is kitért, hogy turisztikai szempontból mindig nagyon fontos az egyes látnivalók összekapcsolása, hálózattá alakítása, a megközelítés még könnyebbé tétele. Ilyen téren nemcsak a Fertő Part, de a térség szempontjából is kiemelkedő jelentőséggel bír az M85-ös út megépítése, melynek munkálatai igen jó ütemben haladnak. "De fontos, hogy a kerékpáros turisták számára is elérhetővé tegyék a területet, ezért fejlesztik a biciklis utakat is" - tette hozzá a politikus.