A CRRC (China National Railway Locomotive & Rolling Stock Industry Corporation) kínai vasúti vállalat és a záhonyi vasútfejlesztés úttörője, a MÁV-REC Kft. között már tavaly elkezdődött a párbeszéd a lehetséges együttműködési lehetőségek felméréséről. A CRRC a legnagyobb kínai, úgynevezett gördülőállomány gyártásával és karbantartásával foglalkozó vállalat. Kínán kívül az Egyesült Államokban, Törökországban és Délkelet-Ázsiában is részt vesz beruházásokban. Óriási tapasztalattal rendelkeznek, és az európai piac kulcsfontosságú számára.
Az előzetes tárgyalások eredményeként a CRRC európai leányvállalatának vezérigazgatója, Chen Qiang már szándéknyilatkozat formájában jelezte Csomós Norbert, a záhonyi ipari és logisztikai park fejlesztéséért felelős CELIZ konzorcium vezetője felé, hogy vállalata részt venne a különböző vasúti járműállomány fejlesztési beruházásaiban. Ezt a dokumentumot ezután Horváth László, a MÁV-REC Kft. többségi tulajdonosa pénteken ismertette a kormány képviselőjével, György Lászlóval.
A gazdaságstratégiáért és szabályozásért felelős államtitkár úgy vélte, hogy mivel a magyar vasúti infrastruktúra következő 10 éves fejlesztése nemzetgazdasági érdek, ezért kívánatos a lehetőségek felmérése,
és a 2010 óta követett patrióta, pragmatikus szempontrendszer érvényesítése az iparfejlesztés során, amelynek része az állami szintű párbeszéd a szükséges technológiai partnerek bevonásáról.
A záhonyi ipari és logisztikai park kialakítását Magyarország és Kína stratégiai kérdésként kezeli.
Az európai viszonylatban is jelentős záhonyi logisztikai, vasúti és áruforgalmi csomópont a már jól ismert kínai kezdeményezés, az "Egy övezet egy út" program (más néven Új Selyemút) része. E nagyszabású elképzelés során olyan technológiai és ipari fejlesztési beruházások előkészítése történik, amely jelentős hatással lesz az EU és Kína közötti vasúti teherforgalomra.
Az EU elvárása szerint 2050-ig a jelenleginek a duplájára kell bővíteni a vasúti árufuvarozást, a CELIZ projekt pedig épp ennek a teljesítéséhez járulhat nagyban hozzá.
A munkálatokat a MÁV–REC Kft. vezetésével a CELIZ konzorcium irányítja.
A CELIZ projektben a konzorcium Kína mellett Oroszországgal, Kazahsztánnal és a FÁK országokkal is keresi az együttműködési pontokat. Az orosz vasutak leányvállalatával, az RZD Russian Railways Logisticsszel például operátori szerepkör betöltéséről kezdett tárgyalásokat, derül ki a közleményből.