Az Ápisz az egyiptomi vallásban a bika alakú istenek között a legjelentősebb, a szentként tisztelt Ozirisz, a halottak és a túlvilág istenének jelképe volt, aki földművelésre tanította az emberiséget. Hazánkban viszont ez egy mozaikszó, az Állami Papír és Írószer Kereskedelmi Vállalat rövidítése, ami nem sokkal a második világháborút követően, 1949-ben jött létre, és állami irányítás alatt állt egészen 1989-ig. Ebben az évben működését részvénytársasági formában folytatta.
Az Ápisz volt hosszú ideig hazánkban az egyetlen papír-írószer bolt, emiatt sokan a mai napig ezt a mozaikszót használják a papírbolt szinonímájaként
– hiába van ma már több cég is ugyanerre a kiskereskedelmi szegmensre.
A cég monopolhelyzetben volt, rivális nélkül pedig mindenki ide járt, ha irodai eszközökre vagy tanszerekre volt szüksége. A családok körében nagyon gyakran elhangzott ez a szinte szállóigévé vált mondat:
Átugrom az Ápiszba egy vonalasért."
Ahogy az Origo által összegyűjtött korabeli felvételek is tanúsítják, sláger volt nyaranta az "ápiszos nagybevásárlás", ahol eleinte szegényesebb, majd később hatalmas kínálat volt a különféle iskolai felszerelésekből, iskolatáskákból, tolltartókból, jegyzetfüzetekből.
Kattintson a képre a galériáért!
S hogy miket vettek itt az emberek, különösen a tanulók? Például, az Ápiszban közkedvelt volt a „felszívó tintás" töltőtoll, a „képváltós" vonalzó is.
Radírból már akkor is hihetetlenül nagy választék volt,
de iskoláskellékként beszerezhető volt számolópálca, a világoskék dobókockába rejtett vörös-kék korongok, a papír betű- és számkészlet, és a színes rudak készlete is.
Már a rendszerváltozás környékéről származó történet szerint egy civil szervezet hívta fel arra a figyelmet, hogy látott a papírboltban akt-, illetve erotikus fotókkal ellátott termékeket, és kérte ennek mellőzését a továbbiakban. Az Ápisz vezetése jogosnak ítélte meg a kérést, és betiltotta minden, a 18 évesnél idősebbeket céló termék értékesítését.
...a cégünk által forgalomba hozott termékek döntő többsége magas színvonalú, jó termék, melyek minden tekintetben megfelelnek a közízlésnek,
ezért – túlmenően a jogos felvetéseken – cégünknek sem áll érdekében, hogy ezen cikkeket a továbbiakban is forgalmazzuk" – tudatták akkor.
Talán ma már kevesen tudják, de az Ápisz Kereskedelmi Vállalat pénz adott a hazai kultúra (meg persze önmaga) népszerűsítésére.
Két színházat is támogatott, a Vígszínházat és a József Attila Színházat.
Ez a cég reklámtevékenységének szerves részét képezte. A Vígszínház esetében konkrétan A padlás című színdarabot szponzorálta 1988-ban 500.000 forint értékben.
Az Ápisz 1985 -1987 között a legkiemelkedőbb eredményeket produkálta a kereskedelmi ágazatban.
A rendszerváltáskor ezt a vállalatot is elérte a magánosítási hullám. Ahogy arról az 1989. augusztus 20-i beszámoló tanúskodik, "a részvényeket külföldi befektetők, a vállalat vezetői és dolgozói vásárolták meg. Az Ápisz 700 millió forint értékű részvényeinek többsége akkor a Citibank Budapest Rt, a Citicorp London és az osztrák Berger család tulajdonába került.
Az ÁPISZ-részvényekből mintegy 30 millió forint értékben a vállalat dolgozói is vásárolhattak."
Az Ápisz akkori vezérigazgatója elmondta: a tulajdonforma megváltoztatása azért jelentős, mert így lehetővé vált, hogy a sikeres vállalat dolgozói házon belül kapjanak vállalkozási lehetőséget. A magáncéggé válástól - egyebek között - veszteségforrásaik csökkentését is remélték. Erre az állami tulajdonforma alkalmatlan. Arra a kérdésre, hogy a tulajdonforma-változás mit jelent a vállalat életében, a vezérigazgató röviden annyit mondott: a vezetői körben dolgozókkal - és ebbe a vezérigazgatótól a boltvezetőkig mindenki beletartozik – határozott idejű szerződéseket kötött a részvénytársaság.
Az ÁPISZ 1988-ban 5 milliárd forint bevételt és 336 millió forint nyereséget ért el
- ezek az összegek jól mutatták jelentőségét.
Az akkori 5 milliárd forintos bevétel 2021-ben, inflációval korrigálva, mintegy 114 milliárd forintot jelent.
1991-től magyar magánszemélyek tulajdonában lévő vállalkozásként működött. Nyolc évvel később pedig fokozatosan megjelent Magyarország egész területén partnerüzletekkel, 2005-től franchise partnerekkel is. 2004 augusztusában vonták össze a Buda-Piért Kft-vel, így jött létre az Ápisz-Budapiért Zrt, ami a mai napig létezik – egyaránt végez kiskereskedelmi és nagykereskedelmi értékesítést az irodaellátási piacon.
Forrás: mtva archívum; boon.hu; filmhiradokonline.hu; mediamarkt-blog