Ha a hajók készítésének időrendjében haladunk, akkor
az első meghatározó diszkójárat a Helka volt, amely testvérhajójával, a Kelénnel együtt vas hajótestre, fa felépítménnyel a Balatonfüredi Hajógyárban épült, és 1891. június 28-án került vízre, mint gőzhajó.
A többszöri átépítés ellenére máig megőrizte 19. század végi külsejét.
A hajó felső fedélzete nyitott, a tatfedélzetén és a felépítmény tetején két kisebb nyitott utastér helyezkedik el. A hajótest pedig egy nagy, zárt, körpamlagos utastermet is magába foglal. A hajó legnagyobb hossza 35,22 méter, legnagyobb szélessége 5,28 méter, befogadóképessége 120 utas, a főgép teljesítménye 220 kW.
Az alábbi képre kattintva galéria nyílik:
A második világháború idején, 1944. végén, a német csapatok Balatonfüreden elsüllyesztették a Helkát. A háború utáni rendbetételt követően legjelentősebb felújítására 1964-ben került sor, és ezután még 14 évig szolgálta a balatoni hajózást, majd
89 évnyi szolgálat után, 1980-ban gazdasági okokból kivonták a forgalomból, a partra vontatták, és presszót alakítottak ki benne Balatonfüreden, a főút mellett, a Zákonyi Ferenc utcai úgynevezett bódésor mellett.
Aztán valakinek az az ötlete támadt, hogy a Balatonfüreden partra emelt hajóból diszkót alakítsanak ki. A Helka diszkóhajóként elég exkluzív helynek számított, már a belépti díj is elég borsos volt.
1980-ban itt forgatták A Pogány Madonna című mozifilm több jelenetét is, Bujtor Istvánnal a főszerepben.
Ennek a vízijárműnek a fedélzetéről pofozta a partra és a vízbe a helyi rosszfiúkat Ötvös Csöpi, és itt végezte meglehetősen feltűnő megfigyelő munkáját az öreg Matuska, egy újság mögé rejtőzve.
Helka és Kelén egy balatoni legendákból ismert szerelmespár neve, Helka a mesebeli herceg leánya, Kelén pedig a reménytelenül szerelmes árva pásztorfiú. A hajók névadásánál ezt a legendát elevenítették fel.
1994-ben a MAHART visszavásárolta a Helkát, majd 1996-os felújítása után ismét forgalomba helyezte.
Jelenleg egy állandó járású SKL motor van benne, irányváltós meghajtással, kormányszerkezete hidraulikus. Ma is menetrendszerűen szeli a magyar tenger habjait, mint nosztalgiahajó, míg egykori helyén, Balatonfüreden egy hajót formázó kávézó emlékeztet a valamikori, felkapott szórakozóhelyre.
A Balatoni Hajózási Zrt. (BAHART) által üzemeltetett Helka a Kelénnel együtt a Balaton legrégebbi, jelenleg is használatban lévő hajója.
Kérjük, lapozzon! A következő oldalon bemutatjuk a másik neves diszkóhajó, a hatalmas méretű Beloiannisz történetét.