Bankszünnap az, ha a bank egy munkanapra vonatkozóan előre meghirdeti, hogy aznap nem, vagy csak korlátozottan nyújt banki szolgáltatásokat az ügyfeleknek. A törvény szerint egy hitelintézet –minden szolgáltatása vagy akár csak egyes résztevékenységeit illetően – előzetesen megtervezett módon tarthat ilyet,
2022. júliusától pedig csak akkor lesz erre lehetősége, ha ennek feltételeit üzletszabályzatában, illetve az ügyfelekkel kötött szerződésében előzetesen meghatározta.
Jelenleg a hitelintézet köteles a Felügyeletnek bejelenteni, valamint legalább 15 nappal korábban legalább két országos napilapban meghirdetni, hogy bankszünnapot tart. 2022. július elejétől a 15 napos határidő, illetve a napilapban történő meghirdetés helyett legalább 30 nappal korábban, az ügyfélfogadásra nyitva álló helyiségében és az internetes honlapján kell előre meghirdetnie a bankszünnapot a hitelintézetnek, emellett tájékoztatnia is kell majd az érintett ügyfeleit a velük kötött szerződésekben meghatározott közvetlen módon – és nem utolsósorban a Felügyeletnek is be kell jelentenie azt.
A hitelintézeteknek olykor azért van szükségük pár forgalommentes órára, hogy például üzembe állítsák új informatikai rendszerüket, esetleg levezényeljenek egy egyesülést egy másik bankkal.
Sokszor e szünetet hétvégéhez vagy ünnepnaphoz kötik, hogy ilyenkor még több idejük legyen a „házon belüli" módosításokra.
Ügyfélként ilyenkor nekünk is hosszabb kényszerszünetre kell felkészülnünk, de az átmeneti kényelmetlenség után – a fejlesztések nyomán – általában magasabb szintű, kényelmesebb szolgáltatásokra számíthatunk. Ha pedig nincs rá szükség, sok bank éveken át nem használja ki a szünet lehetőségét.
A bankszünnap számunkra egyebek közt azt is jelentheti, hogy az általunk kezdeményezett megbízások (pl. a betétösszegünk lekötése) csak a következő munkanapon teljesülnek. Ha havi hiteltörlesztést teljesítenénk vagy utalnánk valakinek, ezeket is csak a legközelebbi munkanapon írják jóvá, illetve tudjuk megtenni.
Előfordulhat, hogy a szünet alatt is elérhetők bizonyos szolgáltatások: például lehet olyan eset, hogy a fiókok és az internetbank ugyan zárva vannak, de a telefonbanki ügyintézők korlátozottan elérhetők, a bankkártyás vásárlás, ATM-es készpénzfelvétel és az azonnali átutalás fogadása pedig teljesen zavartalanul működik a bankszünnapot megelőző számlaegyenlegünk erejéig.
Gyakori az is, hogy a kártyaműveletek, a bejövő utalások fogadása, de legalább
a „létfontosságú" szolgáltatások, főképp az azonnali bankkártya-letiltás, felfüggesztés még a szünnap idején is rendelkezésre állnak az adott hitelintézetnél.
Ha 24 órás bankszünnapot hirdet meg előzetesen egy hitelintézet, akkor nem hosszabbíthatja meg önkényesen ennek hosszát, hiába húzódna el pl. a tervezett belső fejlesztése, informatikai vagy egyéb átállása. Amennyiben viszont hamarabb befejeződik a „házon belüli" feladat, természetesen – az ügyfelek tájékoztatása mellett (pl. a banki honlapon) – hamarabb is meg lehet kezdeni a kiszolgálást.
Ha arról értesülünk, hogy hitelintézetünk bankszünnapot tervez, mindenképp hozzuk előrébb pár nappal tervezett tranzakcióinkat! Ha pedig személyesen szeretnénk bankügyeinket intézni, előzetesen mindig tájékozódjunk a bankszünnap alatt esetlegesen elérhető szolgáltatásokról, az aktuális fióki és pénztári nyitvatartásrólbankunk honlapján, telefonos ügyfélszolgálatán, illetve az MNB Országos fiók- és ATM-keresőprogramjában!
válaszolt dr. Nádra Ildikó, az MNB felügyeleti szóvivő-helyettese