A Radiant Energy Group (REG) kutatási tanácsadó cég olyan adatokra bukkant, amelyek szerint a Lengyelországban és Koszovóban forgalomba hozott ilyen közlekedési eszközök valójában jobban szennyezik a környezetet, mivel a töltőhálózataik túlzottan szénfüggőek. Pedig globális szinten Európában nőnek a legnagyobb mértékben az elektromos járművek (EV-k) eladásai.
Fontos tisztában lenni azzal a ténnyel, hogy a relatív szén-dioxid-megtakarítás nagyban függ attól, hogy mi látja el a hálózatokat, és hogy a járműveket a nap mely szakában töltik.
A kutatási tanácsadó cég tanulmánya szerint a legjobban a nukleáris és vízenergiával működő Svájc teljesít, 100 százalékos szén-dioxid-megtakarítással, Norvégia 98 százalékkal, Franciaország 96 százalékkal, Svédország 95 százalékkal és Ausztria 93 százalékkal.
A lemaradók közé tartozik Ciprus 4 százalékkal, Szerbia 15 százalékkal, Észtország 35 százalékkal és Hollandia 37 százalékkal. A legnagyobb európai autógyártó Németországban, amely a megújuló energiaforrások és a szén keverékére támaszkodik, egy elektromos autó 55 százalékos megtakarítást ér el az üvegházhatású gázok kibocsátás terén - derült ki az adatokból.
Ha az elektromos járműveket délután töltik fel - amikor a nap és a szél nagyobb arányban van jelen - 16-18 százalékkal több szén-dioxid takarítható meg,
mint az éjszakai töltés során, amikor a hálózatot nagyobb valószínűséggel gázzal vagy szénnel táplálják.
A tanulmány azt is kimutatta, hogy az autóipar széndioxidkibocsátás-csökkentő képessége attól függ, hogy sikerül-e jobb módszereket találni a villamosenergia-hálózatok szén-dioxid-mentesítésére és a megújuló energia tárolására - ezek a kihívások számos európai országban még nem oldódtak meg.
Az autókban is működú lítium-ion akkumulátorok csak körülbelül négy órán keresztül képesek teljes kapacitással tárolni az energiát.
Amíg a régióban nem áll rendelkezésre egységes, alacsony szén-dioxid-kibocsátású energia, addig az ökológiai lábnyomukat csökkenteni kívánó EV-vezetőknek és a töltőinfrastruktúrát tervező mérnököknek figyelembe kell venniük ezeket az egyenlőtlenségeket - mondták a német és amerikai REG-kutatók.
A villamos energia képes úgy dekarbonizálni a közlekedést, ahogyan a belsőégésű motorok soha nem fogják tudni"
– árulta el egy kutató.
"A villamosítás szén-dioxid-kibocsátásának hatása azonban drámai mértékben eltérő lehet az ország energiaszerkezetétől függően ... Emiatt az országoknak hiteles és megvalósítható villamosenergia-dekarbonizációs stratégiákat kell kidolgozniuk és elfogadniuk ahhoz, hogy az elektromos áramra való átállás sikeres legyen."
Az elektromos és a benzinüzemű járművek közötti kibocsátási szakadék az elmúlt években csökkent,
mivel az autógyártók, akik tisztában vannak azzal, hogy az EU szén-dioxid-kibocsátás-csökkentési céljait teljesíteniük kell, üzemanyag-hatékonyabbá tették motorjaikat. Ennek eredményeként az Európai Környezetvédelmi Ügynökség adatai szerint 2006 és 2016 között az Európában újonnan bejegyzett benzinüzemű autók szén-dioxid-intenzitása átlagosan 25 százalékkal csökkent.
Az elmúlt negyedévben minden ötödik Európában eladott jármű elektromos meghajtású volt, és az Ernst & Young tanácsadó cég várakozásai szerint 2028-ra a nulla károsanyag-kibocsátású modellek eladásai abszolút értékben meghaladják majd a belső égésű motorokét.
A nagy autógyártók, köztük a General Motors, és a Volkswagen, célul tűzték ki, hogy az elkövetkező években többnyire vagy kizárólag elektromos járműveket értékesítenek Európában:
A GM 2022-re elektromos modellcsaládot, a Volkswagen pedig 2030-ra 70 százalékos tisztán elektromos eladásokat tűzött ki célul.
Azokban az országokban, ahol egy elektromos jármű feltöltése mintegy 85 százalékkal tisztább egy benzinüzemű autóhoz képest, következetesen alacsony szén-dioxid-kibocsátású energiaforrást, nevezetesen víz- vagy nukleáris energiát használnak fel.
A tanulmány szerint egy elektromos autó töltése során Írországban például, ahol az energia 46 százalékát megújuló energiaforrásokból nyerik, nagyjából ugyanannyi szén-dioxidot takarítanak meg, mint Moldovában, ahol az energia 94 százalékát gázból nyerik, mivel Írországban a tartalék fosszilis tüzelőanyagok szén-dioxid-intenzívebbek.