Nemrég a Colgate-Palmolive vezetője, Noel Wallace jelentette be, hogy emelkedő árakkal számolnak egyes termékeiknél annak érdekében, hogy fokozzák az idei nyereségüket. Mindezt egy olyan időszakban, amikor az USA-ban (és világszerte) számos vállalat emeli meg az árait, a makrogazdasági és geopolitikai kockázatokra, valamint az emelkedő üzemanyag- és nyersanyagköltségekre hivatkozva.
Ez a trend pedig már elkezdett konfliktust szülni az amerikai fogyasztók és döntéshozók, illetve a vállalatok között.
Több érdekvédelmi szervezet ugyanis úgy érvel, hogy a cégek túlzott áremeléseket hajtanak végre, egyszerűen azért, hogy végül minél több pénzt juttathassanak vissza a részvényeseiknek.
Ráadásul korábban egyes nagy áruházláncok, mint a Walmart vagy a Target, még ellenálltak az áremeléseknek. Most azonban valószínűleg ők is drágábban kínálják majd a termékeket az üzleteikben – írja a Reuters.
A Colgate például elő is áll egy új, 10 dolláros (közel 3500 forint) fogkrémmel, és Wallace hangsúlyozta, az áremelés az egyik legfontosabb eszközük, amivel tartani tudják a nyereségességet.
Közben a Reuters kiemelte, hogy a cég tavaly lendületesen vásárolta vissza a saját részvényeit, jelentős profitot juttatva ezzel vissza a befektetőihez.
A jelenség pedig messze nem korlátozódik egyetlen vállalatra. Az olyan, hasonló fogyasztási cikkeket forgalmazó cégek, mint a Kimberly-Clark vagy a Procter & Gamble (P&G) ugyancsak erős árrésekkel számolnak a következő időszakra, ahogy az árak emelkednek. A P&G úgy kalkulál, hogy a korábban tervezettnél több sajátrészvényt fog visszavásárolni a következő időszakban.
A drágulásra emellett a hatóságok is felfigyeltek. Az USA Szövetségi Kereskedelmi Bizottsága például három hónapig vizsgálta az árképzési gyakorlatot és az ellátási láncokat olyan cégeknél, mint a P&G, a Kraft Heinz, a Kroger vagy a Walmart.
A vizsgálatról eredményeit a bizottság március 14-én teszi majd közzé, de az előzetes beszámolók szerint a kisebb üzletek ingerültek, mivel egyre drágábban egyre kevesebbet kapnak az alapvető termékekből. A fogyasztók pedig már arra panaszkodnak, hogy az üzletekben olyan cikkekből van hiány, mint a zabpehely vagy a macskaeledel.
A kritikák szerint számos cég komoly hasznot húz az áremelésekből, miközben üzletileg nem feltétlenül szorulnának rá a drágább termékekre.
Ha tehát az áremelések a következő időszakban is kitartanak, nem kizárt, hogy egyre súlyosabb feszültségek alakulnak ki az amerikai piacon.