A fenntarthatóságot fókuszba helyező reformer befektetők a valódi zöld átállás felgyorsítását a nagy olajtársaságoknál – mint a Shell, a BP és a Exxon Mobil – a nyomásgyakorlás eszközével már el tudták érni, így az élelmiszeripari óriáscégek elleni koncentrált fellépésük is eredményt hozhat.
Legújabban a Nestlére, a Danone-ra, a Kelloggra, a Kraft Heinzre és társaikra helyeződött a célkereszt, annak érdekében, hogy ezek az óriásvállalatok is valódi lépéseket tegyenek az egészséges táplálékellátás érdekében.
Az igény megfogalmazói ezúttal azonban nem a környezetvédők, hanem olyan üzletemberek és befektetők, akik mögött több mint 3000 milliárd dollár értékű tőke áll, készen arra, hogy a renitens társaságokat rávegyék a váltásra, ellenben azok kipellengérezésére is könnyen sor kerülhet.
A reformerek szószólói, a Legal & General Investment Management és a BMO Global Asset Management
levélben fordultak a portfóliójukban lévő élelmiszeripai vállalatok vezetéséhez, hogy a közelgő éves közgyűlésükön számoljanak be arról, hogy mit tettek az egészséges élelmiszer-kínálatuk bővítése terén és mit terveznek tenni a jóléti társadalmakat sújtó krónikus elhízás ellen.
Az intézményi befektetők szakmai támogatást kapnak többi között a ShareAction nevű, felelős befektetéssel foglalkozó nonprofit szervezettől, ennek is köszönhető, hogy az egyik gigász, a brit-holland Unilever már kapitulált is: menedzsmentje kötelezettséget vállalt arra, hogy élelmiszer-portfóliójuk egészségügyi „bizonyítványát" nem csak a saját, irányított méréseik alapján állítják ki, hanem a külső, tőlük független intézmények – mint az Access to Nutrition Initiative (ATNI) – méréseinek eredménye is megjelenik a minősítésben, hogy a fogyasztó objektív képet kaphasson a termék valós egészségügyi kockázatairól.
A vállalatok felelőssége is hatalmas, ám mivel a piacról élnek és profitorientáltak, érthetően fényezik magukat. A Nestlé például két évvel ezelőtt a termékeinek 80,5 százalékát az egészséges kategóriába sorolta, ehhez képest az ATNI független mérései 43 százalékos arányt mutattak csak ki. A svájci cég azóta 60 százalékra jött föl, azaz még van hová fejlődnie.