Hamarosan gyökeres fordulat jöhet a globális olajkeresletben
![crude oil barrel, illusztráció kőolaj, Oil,Pump,Rig.,Oil,And,Gas,Production.,Oilfield,Site.,Pump fuel,oilwell,opec,supply,pump-jack,rig,pipe,petroleum,energy,gen](https://cdn.origo.hu/2023/12/AwMfBTdew77Xpf3cT5f0I7BGaBa68X1snwyYXSIC8Ds/fill/1347/758/no/1/aHR0cHM6Ly9jbXNjZG4uYXBwLmNvbnRlbnQucHJpdmF0ZS9jb250ZW50LzI3ZGYxMjkzYmUyYzQzYjhiMGE2MTdkMTUwMjBiNmFl.webp)
Az elektromos autók globális elterjedése a legfontosabb oka annak, hogy a világ olajkereslet-növekedése egyre inkább stagnál, hamarosan pedig a tetőpont is elérkezhet, ahonnan folyamatosan csökkenhet az olajigény – derül ki a McKinsey & Company friss jelentéséből.
A kutatás szerint a következő 2-5 év során a világ olajkereslete hozzávetőleg napi 102 millió hordós szinten érheti el a tetőpontját,
még annak ellenére is, hogy a koronavírus-járvány után hirtelen jelentősen megnőtt a globális energiaigény.
Mindazonáltal a jelentést még az orosz-ukrán háború kirobbanása előtt készítették el, így ennek hatásait értelemszerűen nem tudták belekalkulálni a prognózisokba – hangsúlyozza az Oilprice.com összefoglalója.
A McKinsey szakértői úgy számolnak, hogy a következő évtizedekben lassulni fog az autók számának növekedése a világban, ráadásul az energiahatékonyság és az elektromos autók terjedése ugyancsak támogatja az olajkereslet folyamatos csökkenését.
Ennek eredményeként a közúti közlekedéshez szükséges olajszükséglet 75 százalékkal csökkenhet 2050-re.
Ezzel együtt a vegyipar az egyetlen olyan terület, amely tartósan nagy olajigénnyel bírhat a következő évtizedekben is. A szektor kereslete ugyanis 50 százalékkal is bővülhet 2050-re – teszik hozzá.
A McKinsey eredményei összecsengenek más kutatásokkal is. A TotalEnergies 2021-es jelentése például azzal számolt, hogy 2030 körül érheti el a tetőpontját a globális olajkereslet, azt követően pedig folyamatos csökkenés jöhet.