Kihirdették az MVM Edison startup verseny 2022-es győzteseit. A kihívásra nevezett innovatív kezdeményezéseket ötlet és érett (scale up) fázis szerinti kategóriákban díjazták. Az ötlet fázisban idén a Diverzum diákokat és márkákat összekötő platformja állhatott a dobogó legfelső fokára, második az automatizált otthoni kertészetet megvalósító MikroKert, a bronzérmes pedig az okos hulladékkezelésre ösztönző GreenMap csapata lett.
Az érett fázisú fejlesztések között első helyezett a városnézést új szintre emelő szabadulószoba-alkalmazás, a CityRoom, második a fiataloknak ökotudatos, digitális közösségi alkotóműhelyt létrehozó RoboKaland, illetve harmadik az elektromos autók számára töltés-asszisztencia szolgáltatást biztosító Green Assistance csapata lett.
Az MVM Csoport hisz abban, hogy a startup közösségek fontos motorjai az innovatív megoldásoknak. Ezt támogatva jött létre az MVM Edison startup verseny 2016-ban, amelyet azóta minden évben megrendeznek. A cél idén is az volt, hogy a pályázat innovatív ötleteket karoljon fel az energetika, a jövő otthonai, városai, a digitális infrastruktúra, a pénzügyeket forradalmasító fintech-, illetve az ügyfélkiszolgálás és termékinnováció területéhez kapcsolódva, valamint egy különálló „egyéb" kategóriában. A szervezők olyan ötleteket vártak, amelyek valós problémákra kínálnak megoldásokat, miközben megkönnyítik a felhasználók mindennapjait, és hatékonyabbá teszik az energetikai szektor működését.
Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója, a versenyt bíráló zsűri elnöke elmondta:
Büszkék vagyunk rá, hogy az MVM Edison startup verseny mára nemcsak önálló márka, hanem a startup világ meghatározó szereplője. A megmérettetés 2016-os indulása óta csaknem félezer pályázat érkezett, összesen 59 döntőst mentoráltunk, és 16 nyertes csapatot ünnepelhettünk."
Hozzátette: "Az elmúlt években az MVM Edison segítségével az MVM Smart Future Lab Zrt. 5 projektet támogatott befektetéssel. Idén is számos kreatív és jövőbe mutató pályázat érkezett. Azt gondolom, a 2022-es mezőny minden eddiginél innovatívabb volt."
Az idén beérkezett 186 pályázat közül szakmai zsűri választotta ki a 11 legígéretesebbet, így 7 csapat korai, ötlet fázisú, míg 4 csapat érett fázisú megoldása jutott a döntőbe. A döntősök a májusi megmérettetés előtt két hónapos különleges szakmai mentorprogramon vettek részt, ahol az MVM Csoport inkubátor cége, az MVM Smart Future Lab szakértői segítették őket. Megismerkedtek többek között az üzletiterv-készítés és a gyors prototípus tervezés módszertanával, továbbá a szabadalmak fortélyaival.
Fontos cél volt az is, hogy a feltalálók segítséget kapjanak ötletük továbbfejlesztésében és a tényleges piacra lépésben.
Ahogy az elmúlt években, úgy idén is élőben, online tartották az MVM Edison döntőjét, ahol már csak az számított, hogy a feltalálók mennyire tudják „eladni" ötletüket a szakmai zsűrinek. Az ötlet fázisban induló csapatok online beszédét élőben nézhették az érdeklődők az MVM videómegosztó oldalán. A szakmai zsűri döntése alapján az érett és az ötlet fázis első helyezettjei 5 millió forintos fődíjat, a második és harmadik helyezettek pedig 3, illetve 1 millió forintot nyertek.
A döntőben helyezést elérő csapatok emellett esélyt kapnak a legfeljebb 50 millió forint értékű, magvető befektetés elnyerésére is az MVM Smart Future Lab jóvoltából.
Az MVM Edison-zsűri elnöke Bertalan Zsolt, az MVM Zrt. csoportszintű technológiai és innovációs igazgatója, a testület tagja Vojtek Endre, az MVM Zrt. kereskedelmi és ügyfélkapcsolati vezérigazgató-helyettesi senior tanácsadója, Sitányi László, a Kék Bolygó Klímavédelmi alapítvány szakmai és gazdasági vezetője, Dr. Hajnal Tamás, a Széchenyi Alapok Zrt. vezérigazgatói tanácsadója, illetve Répássy Zsuzsanna Réka, az ittaSzezon.com alapítója.
Ötlet fázis
1. helyezett: a Diverzum
A Diverzum csapata egy olyan platformot tervezett, amely exkluzív kedvezményekkel köti össze a Z generációs diákokat kedvenc márkáikkal. Az internetes felület jelenleg is működik, mintegy 20 ezren regisztrálták diákigazolványukat. A tanulók személyre szabott ajánlatokat kapnak, ezeknek köszönhetően pedig könnyen kialakulhat a márkahűség is egy-egy brand iránt.
2. helyezett: a MikroKert
A MikroKert vízója a mikrokertek elterjedése és az öngondoskodás népszerűsítése. A MikroKert célja az első decentralizált otthoni kertészet megvalósítása, ami automatikusan vezérelt és monitorozható, lakáson belüli élelmiszertermelést tesz lehetővé, közösségi alapokra helyezve. Az ötlet alapja az úgynevezett hidroponikus kertészetek voltak, ahol a növények csepegtetve kapják a vizet és a tápanyagokat. Az ötletgazdák szerint ezt akár a négy fal között, mindössze egy négyzetméteren is meg lehet valósítani, ami biztosíthatja egy átlagos család zöldség- és gyümölcsszükségletét, jóval a piaci ár alatt.
3. helyezett: a GreenMap
A GreenMap egy olyan alkalmazás, amely a hulladékkezelést és az újrahasznosítást ösztönzi. Az app megmutatja a legközelebbi gyűjtőpontokat, odanavigál és segít a szelektálásban is. Környezettudatos cégek bevonásával egy kuponrendszeren keresztül motiválja a platform a felhasználókat a tudatos hulladékkezelésre. A GreenMap előmozdíthatja a lakosság, a vállalkozások és az intézmények környezettudatosságát.
Érett (Scale up) fázis
1. helyezett: a CityRoom
A CityRoom csapata egy olyan platformot álmodott meg, amely szórakoztatóan mutat be egy-egy nagyvárost és látványosságait. A játék webes felületen fut, ezért gyorsan, egyszerűen használható, csupán egy böngészőre van hozzá szükség. A CityRoom úgy kalauzolja a csapatokat a nevezetességeket érintve, hogy közben különböző kihívások elé állítja őket, amelyeket közösen kell megoldaniuk.
2. helyezett: a RoboKaland
Az ötletgazdák víziója, hogy az elektronikai hulladékokból újrahasznosítsanak mindent, amit csak lehet. A RoboKaland egy ökotudatos, digitális, közösségi alkotóműhely, ahol 5-18 éveseknek tartanak szakköröket, de tanulási zavarral, autizmussal és egyéb nehézséggel élő gyerekekkel is foglalkoznak. Az újrahasznosítás mellett okoskertet, mikroprocesszoros eszközöket, víztisztítót és robotokat is készítenek. Az utóbbi évben csaknem 15 tonna e-hulladékot hasznosítottak újra, jövőre ennek a dupláját tervezik, ennek érdekében országos hálózatot is szeretnének kiépíteni.
3. helyezett: a Green Assistance
A Green Assistance arra az estre nyújt megoldást, ha egy elektromos autó teljesen lemerül. Eddig ebben az esetben az egyetlen megoldást a jármű elszállítása jelentette. A Green Assistance alkalmazásán keresztül azonban már hordozható töltőberendezést is lehet kérni, eseti jelleggel, de akár havidíjas csomagban is. Az ötletgazdák szerint ez nem csak gyorsabb, de olcsóbb is a bajba került e-autósoknak, mint például az autómentés.