Origo: Milyen visszajelzéseik vannak a design LAB inkubációs program tavalyi nyerteseiről? Milyen előrehaladást sikerült azóta elérniük termékeikkel?
Bata-Jakab Zsófia: A programban résztvevő párosok munkáját méltatja, hogy a VIA francia designintézet felajánlotta, bemutathatják termékeiket a Paris Design Weeken, amely kivételes lehetőség számukra. A kreatív tehetségek munkái több iparági szakember érdeklődését is felkeltették, több felajánlás érkezett, hogy szívesen tartanának workshopokat a párosoknak, többek között tőkebefektetés, illetve védjegyeztetés témában. Büszkén látjuk, hogy a gyártó-tervező párosok eredményei is kiemelkedőek: a Rotte Kft. és Kele Sára által alkotott Tangens bútorcsalád két nemzetközi díjat, a Red Dot és a Big Fish elismerését is magáénak tudhatja. Továbbá a Balaton Bútor Kft. és Lakos Dániel közös munkája, a TILES szék megnyerte a Magyar Formatervezési Díjat termék kategóriában, illetve a Varkoly Fiai Kft. és Horváth Máté már számos darabot értékesített közös munkájukból, a MATCH bútorcsaládból, amely viszonteladói körben is népszerű.
Az eredmények mellett büszkék vagyunk a résztvevők visszajelzéseire is, elmondásaik alapján mind szakmailag, mind üzletileg eredményesnek találták a programot, és bátran ajánlanák minden hazai iparági szereplő számára a pályázati lehetőséget."
Milyen támogatást nyújt az MDDÜ a díjnyertes termékek számára?
Az ügynökség szívügyeként tekint a gyártó-tervező párosok karrierjére, így nem csak a termékek fejlődésében segítünk a kollaborációknak, hanem azok utóéletét is támogatni kívánjuk. Folyamatosan azon dolgozunk, hogy minél több hazai és nemzetközi kiállításon, valamint design platformon jelenhessenek meg a program során született alkotások, széleskörű láthatóságot és exportlehetőséget biztosítva számukra. A design LAB programján résztvevő párosok többek között a magyar 360 Design Budapest, a párizsi Maison & Objet és a közel-keleti Dubai Downtown Design vásáron mutathatták be alkotásaikat. Mindemellett az inkubációs program sikerességét jelzi, hogy - amint az előzőekben említettem - a termékek bemutatkozási lehetőséget kaptak a VIA francia designintézet által szervezett Paris Design Weeken is.
Egyre fontosabb pozíciót foglal el Magyarország régiónkban a designiparban. Hogyan használható fel ez az országimázs alakítására?
A designipar gazdasági súlya az elmúlt években növekvő tendenciát mutat térségünkben. Európában csaknem 7,1 milliónyi ember dolgozik ezen a területen, ezzel a designipar a kontinens harmadik legnagyobb foglalkoztatója. Jelentősége hazánkban sem elhanyagolható, az elemzések szerint a magyar kreatív ipar exporttermékeinek legnagyobb részét a designtermékek adják.
A Magyar Divat & Design Ügynökség kiemelt célja, hogy bekapcsolja a hazai divat- és designipart a nemzetközi szakmai vérkeringésbe, hosszabb távon pedig régiós központtá alakítsa Budapestet, ezen keresztül erősítve az országimázst."
Ennek érdekében olyan hazai rendezvények megvalósításán dolgozunk évről-évre, mint a régió központi divateseményének számító Budapest Central European Fashion Week, vagy a nemzetközi díjakat is elnyert 360 Design Budapest kiállítás. Mindemellett a magyar tehetségek az utóbbi években olyan nívós eseményen is bemutathatták kreatív alkotásaikat, mint a Milano Fashion Week vagy a - már szintén említett - Maison&Objet designvásár.
Idén már a harmadik alkalommal rendezik meg a design LAB inkubációs programot. Meddig lehet nevezni, esetlegesen milyen változások lesznek az eddigiekhez képest, illetve mire hívná fel a pályázók figyelmét az új kiírással kapcsolatban?
Örömmel állíthatjuk, hogy az eddigiek során nem csak egyedi termékek születtek, hanem értékes szakmai kapcsolatok is kialakultak a résztvevő felek között, amelyek tovább segítik a szereplők érvényesülését és sikerességét az iparágban.
A visszajelzések alapján a résztvevők szakmailag és üzletileg is elégedettek voltak a program megvalósításával, így nem is volt kérdés számunkra, hogy idén ősszel újra elindítjuk a design LAB programunkat."
A jelentkezés már elindult, az érdeklődő gyártók és tervezők május 31-éig jelentkezhetnek a programra a pályázati anyagukkal az MDDÜ hivatalos weboldalán közzétett információk mentén.
A gyümölcsöző szakmai kapcsolatok megteremtésének érdekében az előző évekhez hasonlóan ismét megrendeztük a Speed Dating online eseményt. A Speed Dating során a kreatív tehetségek találkozhatnak a professzionális gyártókkal, 25-30 perces meetingek keretein belül ismerhetik meg egymás munkásságát, céljait és preferenciáit. A kezdeményezés az idén is célt ért, 17 gyártó és 12 tervező közel 50 meeting keretein belül mérhette fel a kollaborációkban rejlő potenciált, a visszajelzések alapján többen már meg is kezdték az egyeztetést a közös munkát illetően. A harmadik design LAB során az előző évekhez képest csupán egyetlen változásra kell figyelni: az idei évtől egy tervező csak egy gyártóval működhet együtt a program során. Úgy gondoljuk, a design LAB egy kihagyhatatlan lehetőség a kreatívipar résztvevői számára, hiszen segítségével a tervezők ötlete a gyártókkal együtt testet ölthet, illetve értékes és virágzó szakmai kapcsolatokra tehetnek szert.