A taxispiac a pandémia következményeként gyakorlatilag két év alatt összeomlott. Ennek az oka pedig főként a munkvállalók hiánya, ugyanis míg 2020 elején 6754-en nyújtottak hivatalosan személytaxi-szolgáltatást a fővárosban, addig a legfrissebb statisztikák szerint jelenleg már csak 5070-en. Többek közt ez vezetett ahhoz, hogy a Budapesten jelenleg a taxirendelések teljesítése erőteljesen akadozik, sokszor nincs taxi, vagy pedig meglehetősen lassan találnak rá szabad autót.
Emellett egyre gyakoribb az illegálisan - jellemzően a különböző közösségi oldalakon - személyszállítási szolgáltatást kínálók iránti kereslet is. Tekintve, hogy a főváros számít a legnagyobb hazai taxi-piacnak, egy nem megfelelő szabályozás csökkenő hatékonyságot és nagy társadalmi károkat képes okozni e területen.
Az orosz-ukrán háború kitörése, és az uniós szankciók bevezetésének hatására ráadásul drasztikusan emelkednek az energia, valamint az üzemanyagok árai Európában. Az eseményekre reagálva az Orbán-kormány július 1-ig meghosszabbította a tavaly év végén bevezetett benzinárstopot. Mindenesetre a főváros többek közt erre fogja a megszavazott nagymérvű, összességében 35 százalékos tarifaemelést. Magyarul: a benzinárstop ellenére emeltek.
A fővárosi önkormányzat, a BKK munkatársai, valamint a fővárosi személytaxi-szolgáltató vállalkozások és érdekképviseletek képviselői közötti megállapodás értelmében május 9-től, az eddigi 700 forintos alapdíj 1000-re, 300 forintos kilométerdíj 400-ra, a 75 forintos percdíj pedig 100-ra ugrott.
A taxizni vágyóknak ez a gyakorlatban is igen látványos a különbség, hiszen, míg egy korábbi, nagyjából félórás, 20 kilométeres fuvar a Budapest Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér és a Deák Ferenc tér közötti távon 8-9 ezer forintba került, ezentúl ugyanezért az útért több mint 12 ezer forintot kell fizetni.
Mindezt úgy, hogy a szolgáltatás minősége enyhén szólva nem javult, vagyis az utazók, ugyanazt kapják, csak jóval drágábban.
Ráadásul a taxisok sem örülhettek sokáig a plusz bevételeknek, ugyanis néhány társaság a tarifaemelésre reagálva a tagdíjak összegét is megnövelte, a többiek pedig már szintén tervezik.
A szakértők véleménye mindenesetre megoszlik arról, hogy mi lett volna a helyes megoldás, mert bár mindenképp megkerülhetetlenné vált a drágításról való döntés - például a minimálbér-emelkedés miatt is - , azonban annak mértékéről és formájáról eltérőek az álláspontok.
Külön nehezítő körülmény, hogy Budapesten 2013 szeptembere óta hatósági ár van életben a taxiknál, tehát a tarifák rögzítettek és így a piacon jelenleg nem érvényesülnek az árverseny lehetséges előnyei.
Eközben viszont az egyre magasabb hatósági árak csökkentik a taxik kihasználtságát, miközben a kiszolgálási időben nincs látványos változás, ezek a körülmények viszont összességében a személyfuvarozók részéről a további díjnövelési igény irányába hatnak.
A Gazdasági Versenyhivatal álláspontja szerint ebből a szabályozási csapdából úgy lehetne kilépni, ha az önkormányzat minimalizálná az árszabályozási beavatkozását, azaz teret hagyna a versenynek és az egyensúlyi piaci árak kialakulásának.
Bár a főváros az emelés mellett arra is ígéretet tett, hogy hamarosan a jelenlegi taxis személyszállítási rendszeren egy komolyabb, strukturális reformot fog végrehajtani, a BKK pedig növelni fogja a szigort az engedély nélküli személyszállítást végzőkkel szemben, ez kevésbé vigasztalja azokat az utasokat, akik a taxiba ülve szembesülnek az új és borsos árlistával.
Az áremelés miatt nem csoda, hogy sokan keresnek alternatívát, és ez már a sofőrszolgálatok forgalomnövekedésében is érződik, amelyek közül az elsők 2000 után kezdtek megjelenni Budapesten.
A sofőrszolgálat, vagy sofőrsegély, vagy pótsofőr olyan szolgáltatások, amelynek keretében a sofőr, a megrendelő tulajdonában vagy használatában levő gépkocsit vezeti.
Lényegében ebben különbözik a taxiszolgáltatástól. Sofőrszolgálatást egyébiránt csak az adószámmal és felelősségbiztosítással rendelkező jogi személyek nyújthatnak. S bár ahány sofőrszolgálat, annyi féle ár, a tarifákat tekintve többnyire olcsóbbak annál, mintha a megrendelő oda-vissza taxival ment volna.
A sorőrszolgálatot kínáló tarsaságoknál, egy, a fentiekben említett 20 km-es távolság az interneten elérhető árak alapján jelenleg 6 ezer és 10 ezer forint között van.
További fontos szempont ennél a szolgáltatásnál, hogy szinte mindig van szabad sofőr és a szolgáltatás a legtöbb vállalatnál akár jó időre előre megrendelhető.